Bildgalleri för Sylviaporslinet
från Karlskrona Porslinsfabrik

När du vill tillbaka till startsidan.  Här kommer du tillbaka till porslinssidan igen  Skriv gärna i min gästbok.

Här kommer lite fler bilder, (sidorna blir ju för tunga att ladda om allt ligger på samma), men här på sidan finns mer utrymme för bilder än vi har i skåpen för fler delar... det är ju trots allt 149 delar jag har redan.

Såsbringaren har vi faktiskt inte använt än!
Lilla gräddsnipan tillhörde första inköpet, men den runda såsbringaren hittade Dana hos Bungalow porslin aug 2003.
Karotterna hittade Dana på antikmässa i Gävle nov 2003, á 200 kr.
Under karotterna står det dock bara Dukat, som i själva verket är den ungsfasta serien, oavsett dekor. Ev finns också en dekor med namnet Dukat.
Smultron, blåbär och hallon - kvällsdesert juli 2004
Det var omöjligt att motstå att plocka fram kameran!

En "närbild" på det parti jag fick tag i hos Utsigten i maj 2004,
som Eva-Lena förevisar på Sylviasidan.
Totalt 63 delar, med de tre extra kaffefaten, är ju inte helt lätt att få tydligt på en liten bild.

2 maj fick jag hem leverensen från Karlskrona! 60 delar och 4.000 kr fattigare.

Min specialkomponerade damastduk i ensamt majestät...

Duken är vändbar, men jag tycker rätsidan är vackrast även om löven blir "negativa"

Själva mönsterkonstruktionen är ju en historia för sig,
med åtskillga filer i datorn innan det blev vävbart!

Först kalkerade jag direkt från datorskärmen!...sen justerade jag i färgen...men det slutliga mönstret är dock inte detta!
Gammal hederlig kalkerteknik är inte att förakta! Fast jag kalkerade från SKÄRMEN, av praktiska skäl, (hade inga tallrikar med mig på vävkursen!) och då kunde jag ju utelämna de löv som inte rymdes riktigt. Sen blev det en digital bild av skissen......sen var det redigering i photoshop i många led. Både för att få rätt storlek och tydliga löv att jobba vidare med. Bilden skulle göras i rätt "upplösning" också, med ständig begreppsförvirring. Det som kallas pixlar i bilder är detsamma som stygn i väven.Jag hade max 170 stygn att disponera för mönstret, dvs en bild i en bredd av max 170 pixlar skulle det bli för att sen importeras till weavepoint, vävprogrammet som gjorde det möjligt att få ut de mönster som var nödvändiga för att väva...

Döm om min förvåning när jag hos Samfundet Sverige-Island fann följande text (publicerat med deras tillstånd 26 feb 2007):

"Hedersledamoten Barbro Örtendahl har som testamentarisk gåva efterlämnat en del av sin och makens kvarlåtenskap till Samfundet Sverige-Island för utgivning av skrifter eller för stipendier.
Tecknaren och grafikern Barbro Löfgren-Örtendahl (23.9.1918- 26.10.2005), Enebyberg, omnämndes vid årsmötet 2005. Hon hade i Whitlockska Samskolan på lördagstimmar hört den tidigare rektorn Hjalmar Alving berätta om Island och sagorna och blev fascinerad. Efter utbildning vid Högre Konstindustriella skolan (Konstfack) fick hon anställning som tecknare. Påsken 1948 gjorde hon en lyckad tre veckors resa till Island. Samma vår hade hon genom Birkagårdens Islandscirkel träffat sin blivande make Sune Örtendahl (1915-1998) som varit på Island 1947. De blev medlemmar i samfundet i början av 1950-talet, gifte sig 1953 och odlade ett stort gemensamt intresse för Island dit de reste tillsammans 1972.
Barbro och Sune Örtendahls stora samling av böcker om Island och isländska förhållanden, 246 verk, fördes i november 2002, förtecknade genom samfundets försorg, som gåva till Nordens folkhögskola Biskops-Arnö."


Förvåningen kom sig av att just Island tillhör ett av de ganska få länder jag själv besökt och min forna make och jag valde att förlova oss där, nyårsafton 1979. Vilket sammanträffande!


Årsmöte i Geflekeramikens vänner, Nynäshamn 2007

Skiss på Sylvia innan originalet gjordes
Barbro Löfgren Örtendahls skiss till Sylvia innan originalet producerades. Klicka för större bild.

Ingela Örtendahl
Ingela Örtendahl, brorsbarn till Sune och Barbro Örtendahl.

När Geflekeramikens vänner bjöd in till årsmöte med Ingela Örtendahl som en föredragshållare kunde jag inte motstå möjligheten att få veta mera om kvinnan som skapade det lövmönster jag ser dagligdags vid matbordet. Så efter att i elva år varit medlem i föreningen visade jag mig för första gången på ett arrangemang. Och det är sannerligen ännu roligare att duka fram med Sylvia till vardagslag när jag nu vet lite mer om människan bakom dekoren. Faktiskt unnar jag fler en sån möjlighet!

Barbro var faster, ingift, till Ingela som i ord och bild berättade om sin fasters liv och leverne. Barbro föddes och kom att dö i Danderyd och levde i huvudsak på gården Tallåsen hela tiden, utom de år hon bodde och arbetade i Karlskrona. Hennes liv präglades av optimism, kreativitet, noggrannhet och sparsamhet. Eftersom fadern, Martin, dog redan när Barbro var åtta år kom modern Ida och henns systrar Annie och Olga att spela stor roll i Barbros liv.

Modern och mostrarna uppmuntrade hennes konstnärlighet som ledde till att hon under fyra år utbildade sig på nuvarande Konstfack, 1936-1940, med en kompletterande utbildning, 1971, i grafik på Birkagården. Efter grundutbildningen fick hon anställning på Esselte Reklam i tretton år, fram till 1953, som illustratör och tecknare.

1953 gifte hon sig med Sune Örtendahl och dom kom att resa ut i världen mycket tillsammans, vilket också kanske var anledningen till att Barbro jobbade "dygnet runt" när hon inte reste. Efter giftermålet kom inkomsterna från allehanda frilansuppdrag, där Karlskrona porslinsfabrik/Uppsala Ekeby fanns med bland uppdragsgivarna under åren 1962-1969.

Barbro Löfgren Örtendahl
Barbro med sin särskilt betydelsefulla "Nallekatt"
som ofta förekom bland motiven i hennes konst, dock inte i porslinsdekoren.
Foto av Sune Örtendahl från 1960-talet i familjens ägo. Klicka för större bild

1957 övertog Sune och Barbro sommartorpet Klemetsmåla i Blekinge (sex år innan Sylvia lanserades). I torpet fick hon uppenbarligen mycket inspiration till sin konst. Detaljer och föremål i omgivningen återkommer i flera av hennes verk.

Bland de illustrationer hon gjort genom åren kan nämnas de två barnböcker som hon både skrev och illustrerade: "Åka tåg till mormor" och "Någon fyller år".

Reklamblad med serviser av Percy, Barbro och Ingrid Atterberg
I samlingarna från Barbro ingår bland annat ett reklamblad med tre serviser: Arthur Percys Vinranka, hennes egen Sylvia och Ingrid Atterbergs Finess. Klicka för större bild.

Frågor och diskussioner om Barbro Löfgren Örtendahls produktioner
Ingela och Peter från Grödinge Antik & Design samtalar om det urval av skisser och arbetsblad som Ingela tagit med.

I efterlämnade skisser finns ett stort antal utkast till olika servisdekorer, bland andra Sylvia som hon sannolikt gjorde helt klart 1963. Exakt vilka alla dekorer som kom i produktion är inte kartlagt men några kan nämnas: Kaffeserviserna Groblad, Klöveräng och Blåbär, serviserna Tulpan, Harsyra, Småbladig ormbunke, Tulpan. Några dekorer som återstår att söka bland producerade serviser är de som anges med arbetsnamnen Årstider, Daggkåpa/Veronika, Fuchsia m.fl icke namngivna skisspapper. I räkenskaperna framgår tex att hon fått betalt för "12 dekorer till Gävle för stämpeldekor", så produktionen av dekorer var sannolikt avsevärt större än vad som sedan kom i tillverkning. Ängsblom och Korall är två dekorer hon gjorde åt Gefle/Uppsala Ekeby, samt landskapstallrikarna där den sista gjordes 1978.

Efter moderns död, 1971, gick Barbro på Birkagårdens grafiska skola och gjorde ganska omgående hela sju litografier i kopparstick. Grafiken kom sedan att bli hennes främsta uttrycksform. I Klemetsmålas gamla ladugård började Barbro att tillverka eget papper 1980. Papper som hon använde för att trycka sina grafiska blad.

December 2008 kunde jag äntligen unna mig att köpa hennes litografi "Vävskedar" och eftersom den behövde sällskap på väggen så blev det även "Sållet". Fler av hennes efterlämnade litografier fann straxt innan nya ägare, då Galleri Bennetter hade utställning.

Nu återstår att få tag i de tre delar av Sylvia jag känner till att jag saknar, de två största tallrikarna samt en skål med lock (kanske en smörask ?)

Två litografier av Barbro Löfgren Örtendahl
Vävskedarna blir ju bara ett måste att införskaffa... En del av Barbro Löfgren Örtendahls produktioner finns kvar för försäljning och Barbro var själv med att överlämna ett drygt hundratal motiv som donerades till Grafikens Hus i Mariefred.
(Bilden är publicerad med upphovsinnehavarnas kännedom men inte klickbar till större format av upphovsskäl.)

Ormbunksskiss
Detta kan ev vara en dekor i tusch av Barbro Löfgren Örtendahl, som en av alla de alster hon levererade till Karlskrona Porslinsfabrik. Klicka för större bild. Andra material av t.ex Jarnestad, Mellander, Garstecki m .fl är signerat. Bilden publicerad med tillstånd från Grödinge Antik & Design som äger en stor del av arkivhandlingarna idag. Dekoren finns inte identifierad, än, som att den gått i produktion för någon servis.

När du vill tillbaka till startsidan.

Här kommer du tillbaka till porslinssidan igen


Besökare 8 aug 2004 - 17 dec 2009 = 3605
Besökare sen flytt från Telia 18 dec 2009:



Besökare sen flytten 14 dec 2009