För att den ursprungliga projektbeskrivningen för Älgmark Malingsbo-Kloten ska vara möjlig att hämta digitalt är den publicerad här.
Beställ wordfilen på mail (385 kb)
Beställ PDF på mail (399 kb)
Projektbeskrivning
Älgmark Malingsbo-Kloten
Projekttid 1 april 2001 - 31 mars 2004 =
3 år
Retroaktiva insatser jan-mars 2001 (forskning).
Projektägare:
ILAB, Kommunalt bolag i Lindesbergs Kommun
i praktiskt och nära samarbete
med Smedjebackens kommun
Projektbeskrivning Älgmark Malingsbo-Kloten
INNEHÅLL
Summering 3
Nuläget
år 2000 3
Bakgrund 3
Efter projekttiden 4
Visionen för
projekt Älgmark Malingsbo-Kloten 4
Projektets övergripande mål
(= indikatorer) 5
Horisontella mål 6
Samverkande parter och ansvarsfördelningen
7
Projektets kvalitet enligt urvalskriterierna för Mål 2 Västra
8
Åtgärdsområden 9
Projektets innehåll 10
Nyheterna i Älgmark Malingsbo-Kloten 10
Utställningar och Naturum
11
Marknadsföring 12
IT som produkt och metod 12
Insatser för
de horisontella målen 15
Sammanställning av preliminär tidplan
& kostnadsbudget i SEK: 16
Sysselsatta i projektet 16
Nytt utbud lockar
nya kunder! 17
Områdets framtida omsättning 17
Medlemmar 18
Organisation 20
Slutord 21
./. Tre bilagor
Summering
ILAB, Industrilokaler AB, kommunalt helägt bolag i Lindesbergs kommun är
sökande och ansvarig. Projektet genomförs i ett konkret och nära
samarbete med Smedjebackens kommuns näringslivsenhet , likaväl som Skinnskattebergs
och Ludvikas näringslivsenheter och turistbyråer. I mån av tid
och intresse är alla finansiärer välkomna att delta i arbetet.
Under drygt tre års tid ska projektet bygga upp ett unikt besöksmål
genom utveckling och förnyelse i befintligt näringsliv, som omfattar
entreprenörer , ideella föreningar och privatpersoner. Vi baserar oss
på förekomsten av Assi Domäns marker i naturreservatet Malingsbo-Kloten,
Grimsö Viltforskningsstation, Landskapsforskningen vid Örebro Universitet,
natur- och dokumentärfilmarna i Löa och den rika tillgången på
olika logimöjligheter i och kring området. Norrlandsgränsen -
Limes Norrlandicus - som skär tvärs igenom området ger unika möjligheter
att, inom ett snävt geografiskt område, åskådliggöra
förutsättningarna för en hållbar utveckling i alla typer
av landskap.
Projekttiden grundar sig på att starten för den huvudsakliga
verksamheten (1 april 2001) förutsätter ett beslut om EU-finansiering
den 7 respektive 28 mars, samt att en avfasningsperiod är nödvändig
för att det gemensamma företaget ska komma igång ordentligt till
högsäsongen 2004.
Nuläget år 2000
Hela riksintresseområdet
mellan riksvägarna 60 (som ska byta nummer till 50), 68 och 66 kännetecknas
av undermålig kommunikation och samarbete över de tre länsgränserna
mellan Dalarna, Örebro och Västmanland. Området präglas av
konsekvensen av att leva och verka i gränsland, långt bort från
respektive centrum. Det befintliga utbudet består i huvudsak av flertalet
boendeanläggningar som erbjuder aktiviteter kring friluftslivets möjligheter
i form av vandringsleder, fiske och jakt .
Någon samlad marknadsföring
för hela områdets utbud förekommer inte , trots att man inom 2,5
timmars resväg når alla större städer i Mellansverige, inklusive
Stockholm . Trots närheten till stora befolkningsgrupper utgör Bergslagens
gränsland en obekant fläck i mångas medvetande.
Bakgrund
Föreliggande ansökan grundar sig på den förstudie som Lindesbergs
Kommun genomförde inom ramen för Mål 2 hösten 1999. De offentliga
insatserna kom då från Länsstyrelsen i Örebro, Lindesbergs
kommun, Hushållningssällskapet i Örebro samt Örebro Läns
Landsting. I delprojektet hösten 2000, där syftet varit att bredda inventeringen
av intressenter och arbeta fram denna ansökan, ingår även Smedjebackens
kommun bland finansiärerna. Arbetet har från allra första början
varit ett konkret samarbete mellan de två kommuner som har merparten av
naturreservatet inom sina gränser.
Gränstraktsproblematiken blir
uppenbar för området i det faktum att antagna tillväxtavtal (TVA)
skär genom området liksom gränsen för Mål 2-Norra och
Mål 2-Västra . Cirka 60 % av medverkande företag och föreningar
hör till Mål 2-Västra. Icke desto mindre är områdets
framtida möjligheter att utvecklas och förbli en levande landsbygd,
beroende av möjligheterna att "spränga" befintliga vattentäta
skott som skär rakt genom naturreservatet.
Efter projekttiden
1 april 2004 när sommarsäsongen står för dörren har
ett bolag bildats som övertar alla samarbetsavtal som tecknats under projektet,
och alla de resurser som skapats under tiden. Under ett års tid har då
varumärket använts i marknadsföringen av medlemmarna. Introduktionen
sker under våren 2003.
I Kloten finns efter projekttidens slut ett Naturum
med 1,5 helårsanställd som sköter om bokningscentral, utställningsverksamhet,
försäljning och årsprogram för alla tre Naturums aktiviteter.
I Kloten är temat Älg & Landskap. I Björsjö finns Naturum
i flera olika lokaler genom samarbetsavtal kring drift och underhåll, med
en koncentration kring Jakt och Skog finns tillgång till skyttesimulatorer
och utställningar. I Malingsbo finns liknande Naturum kring Fiske & Friluftsliv,
som också drivs genom samarbetsavtal. Fiske- och naturvårdsåtgärder
som genomförts har ökat attraktionskraften i området.
Trycksaker,
kassetter och informationsmaterial finns tillgängliga över områdets
byar och besöksmål, bland annat i form av en gemensam karta och foldrar.
Alla medverkande, som så önskar, har tillgång till de multimediaprodukter
som tagits fram, i form av både bildspel, dataspel och aktiviteter för
gästerna. Samarbetsavtal finns med entreprenörer i områdets ytterkanter
om att fungera som Älgmarksportar där datorer, trycksaker och produkter
från Älgmark ökar tillgängligheten till utbudet.
Visionen
för projekt Älgmark Malingsbo-Kloten
1. Besökarna behöver
möta en helhetsbild, näringsidkarna behöver samarbeta med geografiskt
närliggande verksamheter, boende och sommargäster behöver få
en annan identitet, från gränsland och periferi, till att bli centrum
i ett område med dess befintliga unika och särpräglade resurser
.
2. Vi ska skapa ett gemensamt varumärke - Älgmark Malingsbo-Kloten
- för ett flytande geografiskt område där naturreservatet med
byarna Kloten, Malingsbo och Björsjö är centrum .
3. Syftet
är att åstadkomma en säsongsförlängning genom att erbjuda
ett bredare utbud som attraherar nya kundgrupper utanför turistsäsongen.
Temat är Älgen & Landskapet, Jakt & Skog, Fiske & Friluftsliv,
se bifogad vision som ger en bild av "produkten" Älgmark .
4. Genom aktivt arbete inom projektet är det möjligt för alla medverkande
att, utifrån sina egna förutsättningar , delta i processen att
skapa ett långsiktigt och hållbart tillväxtområde tvärs
över ett grundmurat gränsland.
5. Kännetecknet för hela
projektet är att basera arbetet på samarbetsavtal som är till
nytta för alla berörda parter. Samarbetsavtalen innebär i sin förlängning
också att de verksamheter och resurser som skapas under projekttiden "garanteras"
en hållbar fortsättning. Kostymens storlek anpassas från början
till verksamhetens fortsättning.
6. Genom att bygga upp nya kontaktmönster
över gränserna underlättas arbetet med att åstadkomma en
regional helhetsbild .
7. Dynamiken i samverkan ligger i ett ömsesidigt
behov hos alla medlemmar att öka omsättningen och att det bäst
kan uppnås genom inbördes samarbete .
Projektets övergripande
mål (= indikatorer)
För samtliga mål gäller utgångsvärdet
den sista december år 2000 och jämförelsen görs sedan med
december 2003, tre månader före projektets avslutning.
1. Att projektet
genomför åtgärder som ska ge förutsättningar att skapa
fem nya varaktiga arbetstillfällen mätt i heltid hos medverkande företag
(gamla eller nybildade företag).
· Att 60 % av nya arbeten ska
beröra kvinnor .
2. Genom att erbjuda ett unikt och lokalt förankrat
utbud ska antalet besökare öka så att det underlättar möjligheten
att bevara fortsatt sysselsättning för minst 20 personer, oavsett sysselsättningsgrad,
inom den del av besöksnäringen som väljer att delta i Älgmark
Malingsbo-Kloten.
· Att 60 % av bevarade arbeten ska beröra kvinnor.
3. Att projektet genomför åtgärder som leder till att besöksnäringen
får ett besöksunderlag som ger utrymme för ett tillskott av tre
nya företag, varav ett är Älgmark Malingsbo-Kloten.
·
Att ett företag är gemensamt ägt av många företag, ett
ägs av en kvinna och ett ägs av kvinna och man tillsammans.
4. Att
projektet engagerar 15 entreprenörer att delta i miljöprojekt som leder
till att 8 av de medverkande entreprenörerna uppfyller kraven för ekoturism-märkningen
som är under utarbetande på nationell nivå.
· Av de
deltagande 15 är tre inte privatägda bolag (stiftelser och ideella ägare),
resten gemensamt ägda av kvinnor och män.
· Nätverksarbetet
ska stimulera minst två företag bland medlemmarna att påbörja
eller ha genomfört miljöcertifiering enligt för tiden givna certifieringskrav.
5. Att totalt 2x15 personer deltar i en arbetsgrupp för att utveckla och
sprida lokalkännedomen . Arbetsgruppen ska fungera under två separata
perioder, hösten 2001 och hösten 2003.
· Att arbetsgruppens
verksamhet engagerar totalt 20 kvinnor och 10 män.
6. Att 100 personer
deltar aktivt för projektets genomförande under projekttiden (frånsett
uppdragstagare och anställda), varav minst 40 % av respektive kön.
Dessutom
har vi följande målsättningar, utan att de utgör redovisningsskyldiga
indikatorer.
A. Att projektet leder till att 10 nya aktörer/uppdragstagare
finns tillgängliga för besöksnäringen dock utan att driva
eget företag , varav minst 60 % utgörs av kvinnor.
B. Att samarbetet
mellan projektets alla medlemmar ska ge möjligheter till gemensamma upphandlingar
där så är möjligt, tex olja, el, kommunikationer osv.
C. Att omsättningen för medverkande företag och föreningar
ökar med 20 %, fram till projektets slut (mäts i krontal utan hänsyn
till penningvärdesförändring). Målet mäts i ren omsättningsökning
där orsakerna kan variera och inte alltid direkt kan hänföras till
projektet.
Horisontella mål
A. Jämställdhet: Ur
jämställdhetssynpunkt är projektets genomförande väsentligt
för verksamma i området, då flera entreprenörer och allmänt
intresserade är kvinnor som genom Älgmark Malingsbo-Kloten ser en möjlighet
att skapa sig nya försörjningsmöjligheter . Det allra första
kriteriet för jämställdhet är möjligheten att ens få
ett arbete, trots glesbygdsvillkoren. Jämställdhetsplanen uttrycks konkret
i projektets mål nr 1-5.
B. Integration: Möjligheten att bidra
till ökad integration är projektets svagaste profil, som hänger
ihop med det geografiska område vi verkar inom. Den etniska bakgrunden och
tillhörigheten är sällsynt homogen, vilket också kännetecknar
en stor del av den svenska glesbygden .
Besöksnäringen i sig är
också sällsynt homogen ur den aspekten, med undantag för "äta"-delen
i näringens tre hörnpelare "bo-äta-göra".
Däremot
underlättar projektet för andra grupper att få ökad rätt
att på lika villkor delta i samhället genom att tillgången till
handikappanpassade besöksmål och aktiviteter når bredare målgrupper
i en slagkraftig marknadsföring. Området har utvecklat handikappanpassningen,
men inte haft resurser att marknadsföra möjligheterna.
C. Hållbar
utveckling: Projektets miljökonsekvenser har flera dimensioner. Resultatet
kommer att bidra till en ökad förståelse av sammanhangen mellan
människan och miljön, samtidigt som belastningen på den fysiska
miljön kommer att öka med ett större antal besökare. Fiskevårdsåtgärderna
har dubbla syften, dels att åstadkomma ett mer attraktivt sportfiske, dels
att sprida erfarenheterna från nya metoder att åstadkomma ett naturligt
fiskebestånd. En ytterligare dimension är projektets fjärde mål
om ekoturismmärking , stimulans för miljöcertifiering och en allmänt
formulerad ambition att åstadkomma gemensamma inköp som minskar transportbehovet.
D. IT-utvecklingen: Som synes av det konkreta innehållet nedan är IT-utvecklingen
en av ledstjärnorna . Både i de faktiska produkter som ska tas fram
under projektet, och även i de arbetsmetoder och informationsvägar som
ska användas för samarbetet i nätverk och arbetsgrupper.
E.
Internationaliseringen: Den tar sig i första hand uttryck i den internationella
marknadsföringen som kommer att genomföras (flerspråkig bokningsmöjlighet
via Internet, deltagande i internationella mässor, vänortskontakter).
Det finns däremot ingen ambition att projektet ska genomföras som ett
samverkansprojekt med andra parter inom unionen. Av tillfälligheter har en
dialog inletts med EU:s biståndsprojekt i Botswana, där önskemål
framförts om en ömsesidig länkning på Internet.
Samverkande parter och ansvarsfördelningen
Örebro Universitet, institutionen
för naturvetenskap, ansvarar för att genomföra en fallstudie inom
ramen för projektet "Det uthålliga landskapet - övervakning
av natur och kulturmiljöer". Fallstudien inleds redan 1 januari 2001,
därav "uppdelningen" i projekttiden. Genom att universitetet tillhandahåller
aktuella forskningsrapporter finns ett kvalificerat teoretiskt underlag till de
produkter om kretsloppets processer i landskapet som ska tas fram under projekttiden
. Arbetet påbörjas jan 2001 och redovisas i egen bokföring som
rapporteras enligt kraven från Mål 2-Västra. Samarbetet är
nödvändigt för att kunna erbjuda kvalificerade kunskaper till områdets
besökare, bortom glättighet och kommersialism, och till ömsesidig
nytta eftersom forskningsresultaten därmed kan möta en bred allmänhet.
Forskningen är finansierad av MISTRA, Stiftelsen för miljöstrategisk
forskning vars stadgar har fastställts av regeringen. På Mistras hemsida
står att läsa att stiftelsen "har till ändamål att
stödja forskning av strategisk betydelse för en god livsmiljö.
Stiftelsen skall främja utvecklingen av starka forskningsmiljöer av
högsta internationella klass med betydelse för Sveriges framtida konkurrenskraft.
Forskningen skall ha betydelse för lösandet av viktiga miljöproblem
och för en miljöanpassad samhällsutveckling. Möjligheterna
att uppnå industriella tillämpningar skall tagas till vara."
Grimsö Forskningsstation ansvarar för att genomföra forskning kring
skogsbrukets inverkan på den biologiska mångfalden, främst avseende
stannfågel och faunan men även kryptogamfloran. Mycket talar för
att forskningen kan omfatta effekterna av viltets betestryck för skogsproduktionen.
Utgångspunkten för arbetena är de nationella miljömålen
i nuvarande skogslagstiftning (SVL 1994), där ekonomisk avkastning och bevarande
eller gynnande av artmångfalden prioriteras likvärdigt. Forskningen
avser i första hand skogsbrukets effekter på landskapsnivån.
Målet är att ta fram praktiskt användbara mått eller indikatorer
för en effektiv ekologisk landskapsplanering (ELP) i enlighet med miljömålen
och internationella konventioner, för en ökad mångfald i den brukade
boreala skogen.
Dessutom utför Grimsö uppdrag som fackgranskare
av de produkter som ska tas fram under projektet när sådan granskning
behövs. Verksamma forskare anlitas för guidningar och föreläsningar
och erbjuds möjligheter att föra ut sin forskning vid våra Naturum
.
Deltagande företag/föreningar/privatpersoner ansvarar för
att delta i samarbetet efter "råd och rum". Alla deltar utifrån
sina förutsättningar och behov . Graden av insatser kan inte specificeras
eftersom förutsättningarna varierar starkt. En del insatser begränsar
sig till att delta i möten, andra till att subventionera projektets kostnader
eller att delta i gemensam finansiering av inköp, marknadsföring och
produktion av trycksaker. Sista sommaren under projekttiden lanseras varumärket
- Älgmark Malingsbo-Kloten - vid medverkan på turist och vildmarksmässor
och vid en vårlig "Älghälg" i området. Från
sommaren 2003 bidrar alla till lanseringen av området genom möjligheten
att använda den gemensamma avsändaren - Älgmark Malingsbo-Kloten
.
Assi Domän utför med egna arbetsinsatser genom sina offentliga
skötselmedel från Naturvårdsverket (225.000 kr/år), kommuner,
länsstyrelser och landsting, dom naturvårdsåtgärder och
uppskyltningar som behövs för att områdets leder och rastplatser
ska anpassas till det nya varumärket. Planeringen görs gemensamt och
materialet bekostas av projektet. Arbetsinsatsen redovisas som eget arbete i egen
bokföring.
Utvecklingen av nydanande fiskevårdsåtgärder
(enligt Tomas Olssons utredning för Smedjebacken 1999) utförs som ett
gemensamt arbete som i huvudsak redovisas i projektet och delvis som eget arbete
i egen bokföring hos markägaren Assi Domän.
Generellt sett
samarbetar projektet med alla de parter som finner egen nytta av ett samarbete
med Älgmark Malingsbo-Kloten. Ett ömsesidigt utbyte är nödvändigt
för att nå framgång. Samarbetsbehovet gäller entreprenörer,
offentliga instanser, föreningsliv och projekt med anknytning till besöksnäringen.
Medlemskapet i Älgmark Malingsbo-Kloten är öppet för ALLA
som vill vara med, den enda begränsningen är att man måste acceptera
att centrum för den fysiska verksamheten i Naturum är byarna Malingsbo,
Kloten och Björsjö.
Projektets kvalitet enligt urvalskriterierna
för Mål 2 Västra
1. Om Europeiska unionens mål: Gränslandet
vars centrum utgörs av naturreservatet är i stort behov av förstärkning
i form av projekt som syftar till att motverka den regionala obalansen. En utveckling
och förnyelse i besöksnäringen är nödvändig .
2. Om additionalitetsprincipen: Naturreservatet har varit föremål för
utredningar och projekt tidigare, bl.a. Trelänsmotet & Fritidsland Bergslagen.
Områdets framtida status är under utredning liksom alla tidigare naturvårdsområden.
De nationella insatserna för områdets skötsel räcker inte
till att utveckla området, bara till förvaltningen. Strukturfondsmedel
kan bidra till att skapa det mervärde som kompletterar en förstärkt
nationell insats, utöver förvaltningsbidragen, under några år.
3. Om förnyelse och vidareutveckling: Förnyelsen i projektet består
i det gränsöverskridande arbetet, nya metoder för kontaktarbetet
med hjälp av IT-tekniken och anpassningen till den framtida verksamhetens
fortsättning genom samarbetsavtal mellan projektet och dess medlemmar. Vidareutvecklingen
består i att ta tillvara lokala resurser som redan finns - Grimsö,
Kungajakten i naturreservatet, Löafilmarna och Norrlandsgränsen - för
att göra området intressantare att besöka .
4. Om konkurrens:
Ingen befintlig verksamhet avser eller har möjligt att göra en liknande
insats av egen kraft, i synnerhet som vinsten i första hand kommer gå
till medlemmarna vars omsättning kommer öka.
5. Om näringslivets
medverkan: Näringslivet består av entreprenörer, ideella föreningar,
organisationer och privatpersoner, vars insatser sker i relation till möjligheterna.
Graden av deltagande är ett avgörande bidrag för projektets genomförande.
Det handlar om att delta i de nätverk som berör den egna verksamheten,
bidra med information om sin egen verksamhet, delta i mässor och gemensamma
evenemang, anpassa den egna marknadsföringen till en gemensam avsändare,
genomföra de samarbetsavtal som tecknas, delta i det interna joursystemet
för att möjliggöra att allt i området kan bokas även
på helger och kvällar, samt självfallet att följa projektets
utveckling i nyhetsbrev och e-post osv. Det ekonomiska värdet av tidsinsatsen
beräknas motsvara 1 miljon kronor (100 personer á 20 timmar per år
i 3,25 år - inklusive restider! - á 165 kr/tim).
6. Om små
och medelstora företag: Projektet berör bara små företag,
ideella föreningar, organisationer och privatpersoner .
7. Om jämställdhet:
I synnerhet kvinnors tillgång till arbetsmarknaden är angelägen
att förändra i området för att möjliggöra fortsatt
bosättning. Även om projektet leder till att befästa en traditionell
könsfördelning på arbetsmarknaden.
8. Om hållbar utveckling:
Projektet medför en ekonomisk och socialt hållbar utveckling genom
det samarbete som behövs för att erbjuda en helhetsbild av området.
Socialt utvecklas besöksnäringen genom de konkreta uppgifter som löses
gemensamt och de nya kontaktvägar som erbjuds när vi möts över
gränserna. Att åstadkomma en ekonomiskt hållbar utveckling fordrar
den ökade möjligheten till försörjning som projektet medför
i området. Miljön står i centrum i alla frågor eftersom
just den är arbetsredskapet på många sätt . Särskilt
miljöns hållbara utveckling står i en egen klass, eftersom merparten
av de produkter som ska tas fram är i syfte att belysa miljöns betydelse
för den enskilde människan . De fiskevårdsåtgärder
som ska genomföras främjar sportfisket baserat på dess biologiska
förutsättningar i området och syftar till att åstadkomma
en rehabilitering av vattensystemet för att främja ett ursprungligt
fiskbestånd.
9. Om integration: Bidraget till en ökad integration
består i att de redan existerande möjligheterna till rekreation oavsett
funktionshinder, får en effektivare säljkanal och starkare marknadsföring
genom helhetsutbudet. Områdets möjligheter kan därmed nå
fler intresserade. Integration ur etniskt perspektiv är eftersträvansvärt
och skall uppmuntras där så är möjligt.
10. Om beslutsunderlag:
Av bifogat beslutsunderlag framgår följande:
a) Samtliga angivna
entreprenörer, föreningar och privatpersoner i projektbeskrivningen
(sid 18 och 19) har aviserat att de vill bli medlemmar. Vi har tagit fasta på
texten i "Näringsliv - Nora, Lindesberg och Ljusnarsberg i samverkan
- tillväxtavtal för 2000 - 2002". Där fastslår man att:
"Turismen är arbetskraftsintensiv och spelar en mycket viktig roll för
sysselsättningen samt har dessutom stor betydelse för regionens attraktivitet
för företagsetableringar och bosättning." Målet med
det lokala tillväxtavtalet är att skapa varaktig sysselsättning
och förhindra utflyttning genom aktiviteter och åtgärder som "främjar
kreativitet, entreprenörskap, företagsamhet och företagande bland
regionens befolkning".
b) Projektets ledning framgår av organisationsskissen
och principerna för hur denna ska tillsättas. Projektet ska genomföras
enligt den tidsplan som framgår i bifogad budget. Varje insats är "datummärkt"
i rubrikraden för alla kostnadsställen.
c) Åtgärderna
för att åstadkomma långsiktiga effekter är tydligast i "kostymanpassningen"
och samarbetsavtalen.
d) Kostnadseffektiviteten ligger i realistiska kostnadsersättningar
för uppdrag utifrån marknadsmässiga löner och i att prioritera
IT-utveckling vars kostnader inte kan ge avkastning till den som investerar, utan
bara till den som därigenom når nya kunder.
e) Samtliga nationella
förbindelser som är beslutade bifogas i ansökan, kompletteringar
sker med de som saknas så fort besluten är tagna. Några intyg
avser dock bara första året (se nedan). Inga intyg från privata
medfinansiärer bifogas, dels på grund av att dom är så väldigt
många till antalet, dels för att det förutsätter ingående
förhandlingar om samarbetsavtalen och juridisk expertis för att klargöra
äganderättsfrågor. Det är dock klart för medlemmarna
att delfinansieringar kommer bli aktuella och nödvändiga.
Åtgärdsområden
Efter överläggningar med handläggaren för EU Mål 2 Västra
stod det klart den 11 december att vi ska söka på åtgärdsområde
A2: Attraktionskraft och tillgänglighet, trots att avsikten till förstone
var att söka för åtgärd A1: Utveckling och förnyelse
i näringslivet. Val av passande åtgärdsområde är länsstyrelsens
tolkning av förarbetena till programkomplementet.
Som resultat av ovanstående
ansöks hos EU Mål 2 Norra för åtgärdsområde 1.3:
Attraktiv livsmiljö.
Enligt beslut den 10 januari i Mål 2 Västra
kan bidrag beviljas för långsiktiga projekt trots att alla årens
medfinansieringsintyg inte kan ingå i ansökan. Beslutet hos Mål
2 villkoras då med kravet att intyg skall inkomma senast två månader
efter kalenderårsskifte. Det är fortfarande vår förhoppning
att samma förfaringssätt är möjligt inom Mål 2 Norra.
Projektets innehåll
Varumärkets innehåll bottnar i upplevelser
och aktiviteter fokuserade kring Älg. Innehållet byggs upp under projekttiden,
genom upplevelseinriktade utställningar och aktiviteter om älg och jakt,
älgsafari, kortkurser, webkameror vid beten, besök vid älghägn
i Grimsö, olika multimedia för enskilda och grupper om och kring älgen
osv enligt tidsplan och budget.
Fokuseringen kring Älg möjliggör
att marknadsföra befintligt utbud vars innehåll också ska förstärkas
under projektet. Utbudet byggs upp under projektet genom tillskapandet av utställningar
som är inriktade på upplevelser ("Älgen och viltvården",
"Älgens spår i landskapet", "I kungajaktens fotspår")
och demonstrationsområden om landskapets förutsättningar och förändringar,
jakt- och fiskesimulatorer, broschyrer, kassetter och web som profilerar varje
områdes unika besöksvärden ("Strövtåg i byn").
Dessutom ska material produceras vars syfte är att både sprida allmän
naturkunskap med naturreservatets verklighet som underlag och samtidigt marknadsföra
områdets möjligheter ("Om stenar kunde tala", "Skogen
bortom skolan", "Vad händer i landskapet", "Strandfynd
vid Yoldihavets rand", "Möt älgen på vägen").
De fiskevårdsinsatser som planeras är i sig så nydanande och
intressanta att erfarenheterna kan och ska spridas till besökarna.
För
att öka lokalkännedomen hos medverkande företag/föreningar,
samt möjliggöra en större tillgång på lokalguider ska
projektet starta en arbetsgrupp "Lokalkännedom" som vänder
sig till både medlemmar och tänkbara uppdragstagare. Gruppen ska arbeta
i en omfattning som ska vara möjlig att genomföra vid sidan av heltidsarbete.
Den första gruppen startar redan hösten 2001, en andra omgång
genomförs hösten 2003. Resultatet av gruppens arbete ska utgöra
underlag för generella bygdebeskrivningar, "Strövtåg i byn",
och kompletta guidedokumentationer för specifika besöksmål i området.
Arbetet ska genomföras med distansarbetsmetoder som komplement till kvälls-
och helgträffar. Vid det andra tillfället sker en uppdatering av insamlat
material och en utvidgning av innehållet i presentationerna "Strövtåg
i byn".
Genom samarbetet med Örebro Universitet och den fallstudie
som ska göras om hållbar landskapsplanering och Grimsös forskning
om skogsbrukets inverkan på den biologiska mångfalden, finns tillgång
till aktuella forskningsresultat som är till nytta för de produkter
som ska arbetas fram, i form av utställningar och multimediaproduktioner.
Samtidigt ger det forskningen möjlighet att testa sina resultat mot en bred
allmänhet.
Nyheterna i Älgmark Malingsbo-Kloten
Vi ska under
projekttiden ta fram de produkter som ska erbjuda ny och spännande information
om Älgen och naturen genom modern teknik. Innehållet specificeras under
rubriken "IT som produkt och metod". I korthet handlar det om följande:
· "Möt Älgen på vägen", provköra i
Malingsbo-Klotenskogarna på stor filmduk.
· "Vad händer
i landskapet", en lärande multimedialek för enskilda och grupper
om processerna som påverkar landskapet och effekterna av olika planeringsstrategier.
· "Skogen bortom skolan", ett interaktivt bildspel om djur och
natur med bilder från området.
· "Om stenar kunde
tala", en kassettguide och ett interaktivt dataprogram om Bergslagens landskapsutveckling
från istiden.
· "Strandfynd vid Yoldihavets rand" ett
poetiskt bildspel om högsta kustlinjen i området.
· Hagelskyttesimulator
i helväggsformat och traditionell kulskyttesimulator.
· Fiskesimulator.
· "Älgen och människan", en vanlig men ovanlig TV-film
om människans förhållande till älgen. Filmen produceras vid
sidan om projektet och spelas in i området våren 2001. Den kan sedan
visas för grupper eller enskilda vid boendeanläggningarna enligt de
upphovsrättsregler som finns.
Utställningar och Naturum
Projektets
fysiska produkter ska dels finnas tillgängliga hos de medverkande som så
önskar, dels erbjudas i anslutning till de utställningar som planeras.
Avsikten är att få använda namnet Naturum som är skyddat
av Naturvårdsverket. Dom avgör kraven för att få kalla något
Naturum med rätt att använda dess logotype.
Av policyn för
Naturum framgår att verksamheten ska innehålla utställning, programverksamhet
och naturvägledning. Målet är att vara en port ut mot naturen
genom att förmedla kunskap, impulser och förståelse för naturen,
dvs ett konkret redskap för att bidra till insikter om miljöns betydelse.
Syftet med Naturum är att stimulera intresset för och kännedomen
om det ekologiska samspelet, att informera om naturskyddade områden och
friluftsområden, samt att ge kunskap om landskapets historiska utveckling
och traktens kulturhistoria. Målgruppen är allmänheten i alla
åldrar utan speciella förkunskaper. Naturvårdsverket prioriterar
etableringar i närheten av nationalparker, men man är också positiv
till etableringar intill regionalt och lokalt "intressanta naturreservat".
Naturvårdsverket kan ge bidrag till utställningsverksamheten.
Driften sköts av Naturumsförvaltare som till exempel kan vara myndighet,
kommun, ideell förening eller stiftelse. Ett programråd bestående
av flera olika intressenter bör finnas som deltar i planeringen tillsammans
med Naturumsförvaltaren. För vår del kan projektledningen utgöra
programråd under projekttidens senare del när vårt Naturum är
färdigt att introduceras. När Älgmark Malingsbo-Kloten övergår
i egen bolagsform är avsikten att Älgmark blir en part i programrådet,
tillsammans med tex berörda kommuner, lokala intresseföreningar, scoutförbunden
med verksamhet i området, friluftsfrämjandets lokalavdelning, svenska
turistföreningens Västeråsavdelning som driver Sandsjöstugan,
Fritid T-län osv.
Älgmarks Naturum är ett Naturum som förlägger
verksamheten till de tre orterna Kloten, Björsjö och Malingsbo enligt
den fördelning som framgår av visionsbilden. Uppdelningen mellan verksamheterna
ska underlätta för besökarna att få del av hela Älgmarks
utbud, trots de administrativa gränser som hindrar gränsöverskridande
information. I Kloten placeras Navet med bokningscentralens server och utbudet
koncentreras kring utställningar och produkter om Älgen & Landskapet,
sannolikt i den gamla samlingslokalen vid Långvattnet. Malingsbo blir centrum
för Fiske & Friluftsliv, troligen i samarbete med Malingsbo Camping.
Björsjö blir centrum för Jakt & Skog, och där placeras
skyttesimulatorerna och utställningar kring jakt och skog ("I kungajaktens
fotspår"). Lokalfrågan är oklar, men det finns gott om utrymmen.
Skötsel och drift av Naturum baseras på samarbetsavtal med tillgänglig
entreprenör eller förening.
Ett självklart innehåll för
alla Naturum är att sprida kännedom om aktuella forskningsresultat kring
natur- och kulturfrågor. Utställningarna ska kännetecknas av väldigt
lite "titta och läsa", men mer till "lyssna, lukta, känna,
pröva" i synnerhet dom delar som vänder sig till barn och ungdom.
Till exempel:
Ø Känna doften av nysågad ved genom en apparat
som automatiskt sågar skivor ur en färsk stam.
Ø Lövpussel
i hårdpapp att hänga i rätt träd
Ø Fiskepussel
i utsågad träfanér att placera i rätt vattendrag och på
rätt plats
Ø Pussla ihop ett helt älgskellett gjort i hållfast
gips där bitarna ska haka i varandra.
Ø Mata en älg med rätt
mängd löv gjutna i plast och hör hur nöjd eller missnöjd
älgen blir.
Ø Häll upp en dagsranson vatten till älgen
och hör när den är nöjd eller arg och grymtande.
Ø
Sitta på älghudar framför braskaminen som eldas med älglortar
och smaska på choklad i form av älglortar.
Ø Klättra
upp på en älgkalv i trä och rid.
Ø Gå runt på
en golvstor karta för att följa i kungajaktens fotspår.
Marknadsföring
De demonstrationsområden i naturen som är av
särskilt intresse att besöka, tex naturmiljöer och kulturmiljöer
utöver Ekomuseiobjekten, ska iordningställas med ett enhetligt informationssystem
vars innehåll även publiceras på nätet. Arbetet genomförs
i samarbete med markägaren, i huvudsak Assi Domän. Naturreservatet är
rikligt försett med rastplatser och underhålls enligt ett nyligen förlängt
skötselavtal. Introduktionen av Älgmark Malingsbo-Kloten föranleder
behov av kompletterande skyltningar på befintliga platser, och utanför
reservatsgränsen är tillgången till rastplatser avsevärt
mindre. Projektet ska iordningsställa minst tre, helst sex stycken, "Älgmarksportar"
i samarbete med lokala entreprenörer. Tänkta orter är Riddarhyttan,
Hägernäs, Löa, Ludvika, OK Smedjebacken och vid "Oti krog"
(Rv 68/66). I första hand ska Hägernäs, Löa och "Oti
krog" erbjudas tillgång till modemuppkopplade bokningsdatorer, på
sikt ska det vara möjligt vid alla Älgmarksportar. Pausprogram kan vara
"Skogen bortom skolan", "Strandfynd vid Yoldihavets rand"
eller liknande. Datorerna använder www.algmark.se som ingångssida,
men är självfallet användbara för all uppkoppling mot Internet.
"Strövtåg i byn" är arbetsnamnet på den lokala
introduktionen och presentationen som ska tas fram i arbetsgruppen "Lokalkännedom".
Materialet ska publiceras i sin helhet på nätet, och tryckas upp i
små koncentrerade foldrar, där årstidsbundna uppgifter utelämnas.
CD-skivor och kassetter med flera av strövtågen samlade ska produceras.
Syftet är att underlätta för enskilda besökare att få
ut mera av besöket, och att hitta till de lokala smultronställena och
entreprenörerna. Tänkta orter att täcka in utanför naturreservatet
är: Riddarhyttan/Bäckegruvan, Grimsö/Allmänningbo, Hägernäs/Morskoga,
Storå/Stråssa, Resta/Ramsberg, Gammelbo/Bäckegruvan, Vasselhyttan/Löa,
Hällsjön/Snöån, Hagge, Vanbo, Huggnora/Tolvsbo, Björsbo/Hedkärra.
Och inom naturreservatet: Kloten, Nyfors, Björsjö, Källan/Gärdsjöbo,
Malingsbo/Bisen och Baggådalen. Totalt 18 strövtåg över
30 olika byar.
En gemensam karta ska produceras, där tonvikten ligger
på att presentera besöksnäringens verksamheter och besöksmål
inom hela Älgmark Malingsbo-Kloten, dvs ett större geografiskt område
än naturreservatet. På nätet ska en komplett kartbild finnas med
utförligare information. En upplaga på 42 000 ex sprids till hushållen
i sju kommuner (Lindesberg, Ljusnarsberg, Nora, Ludvika, Smedjebacken, Fagersta,
Skinnskatteberg) i syfte att nå den breda hemmamarknaden. Goda lokala "ambassadörer"
är nödvändigt för att erbjuda besökarna ett välkomnande
bemötande. Hemmamarknadens besöks- och gästnätter utgör
dessutom cirka 42 % av loginätterna enligt turistdelegationens statistik
för 1999. En upplaga på 50 000 ex i "pärmformat" sprids
till hela Mellansveriges hotell och boendeanläggningars välkomstpärmar
för gästerna.
Från år 2002 används medlemsavgifterna
i första hand för att möjliggöra paketering av områdets
utbud. Med anledning av den lagstiftning som finns om resegarantibestämmelser
är det i dagsläget näst intill omöjligt för små
företag att samarbeta om paketeringar där logi ingår i paketutbudet.
Genom att fondera medlemsavgifterna hos kammarkollegiet uppnås den resegarantifondering
som fordras för att erbjuda paketresor.
IT som produkt och metod
Användningen av IT - informationsteknik - är inget självändamål,
men nödvändigt för att klara av att överbrygga de gränser
som är ett hinder för marknadsföringen av områdets helhet.
Armadan av motstånd mot möjligheterna att överbrygga gränsernas
konsekvenser är inbyggt i snart sagt alla administrativa samhälleliga
strukturer i området, alltifrån kommunernas begränsningar enligt
kommunallagen, till massmedias koncentration kring sina viktigaste spridningsområden.
IT ska således användas som ett praktiskt redskap i projektets konkreta
arbetsmetoder för att eliminera konsekvenserna av områdets gränslinjer.
Det tar sig uttryck i flera delar i projektet:
Ø Älgmark Malingsbo-Kloten
ska ha ett 020-nummer som utnyttjar teknikens möjligheter att genom ett internt
joursystem (mellan de entreprenörer som har nytta av ökad tillgänglighet)
kan man bekräfta och omhänderta bokningar även under helger.
Ø Den web-baserade flerspråkiga bokningsmöjligheten som ska
tas fram till den gemensamma hemsidan.
Ø Möjligheten för
de som deltar i projektet att antingen länka sin befintliga hemsida, eller
att uppdra åt Älgmarks webmaster att producera en "medlemssida"
som ligger direkt under projektets hemsida. Genom ett väl tilltaget utrymme
och omfång för projektets hemsida är valmöjligheterna i relation
till alla de olika förutsättningar som de medverkande har. Några
vet bara vad man vill erbjuda eller berätta om, men inte hur man gör.
Vissa vill producera sitt material själva helt, och ha möjlighet att
enkelt uppdatera informationen, och åter andra anlitar en egen webmaster
utifrån som svarar för produktionen på beställning.
Ø Web-kameror online är en självklar del av hemsidan, men inte
i syfte att överbrygga gränserna i första hand, utan för att
marknadsföra området med moderna medel. Med de högspänningsledningar
som finns i området är det troligt att någon kamera riggas upp
i en väl låst skogskoja och ansluts via el-nätet för att
se om älgar finns i närheten. En annan kamera kanske flyttas runt bland
boendeanläggningarna för att visa väderförhållandena
och olika utsikter. Val av plats beror då på tekniska & ekonomiska
möjligheter att överföra bilden till webben och möjligheten
att få uppkopplingar till abonnemang som blir riktnummeroberoende.
Ø
Publicering av trycksaker och kartor över Internet som underlättar uppdateringar
och årstidsanpassning.
Ø Användning av webbaserad e?postlista
där alla har möjligheter till intern kommunikation mellan medverkande
företag/föreningar/privatpersoner och inom projektet i sig. E?post ger
en snabb och enkel informationskanal, men har sin begränsning i att det inte
når alla och att användningsgraden varierar.
Ø Nyhetsbrev
som i första hand finns tillgängligt på hemsidan och trycks upp
i mindre upplagor, om och kring projektet och medlemmarnas aktuella utbud och
verksamheter.
Ø Användning av distansarbetsmetoder i nätverk
och arbetsgrupper (t.ex "Lokalkännedom") som ökar möjligheterna
till effektivt arbete som är lättare att kombinera med befintlig verksamhet
och heltidsarbete.
Den andra sidan av IT-utvecklingen inom projektet berör
alla de multimediaprodukter som ska produceras och införskaffas. Dels för
direkt konsumtion, dvs köp av dataspel- och videoprodukter, dels för
att erbjuda helt nya upplevelser i området. En sammanfattning av produkterna
finns under rubriken "Nyheterna i Älgmark".
Orsaken till det
förhållandevis stora utrymme som IT-produkterna har under projekttiden
är att merparten av dem är så kostsamma att producera att ingen
enskild förläggare eller utgivare kan räkna med att få tillbaka
investerade medel. Det är också en del av hela IT-branschens dilemma,
lönsamheten är begränsad. I synnerhet den publicering som sker
över nätet är svår att få tillbaka kostnaderna för,
det får som regel hänföras till marknadsföringskostnader.
Inom projektet räknar vi inte heller med att investeringarna ska ge direkt
avkastning, men indirekt genom att tillgången till produkterna ökar
områdets attraktion, ger fler övernattande gäster och besökare
som stannar längre tid. Lönsamheten hamnar på ett annat konto,
den hamnar hos de medverkande i projektet. Men självfallet ska produkterna
också ge intäkter.
Ø Simulatorerna bygger alla på
IT. Till exempel Hagelskyttesimulatorn är en interaktiv multimediaprodukt
i sig. Besökaren håller förvisso i ett hagelgevär, men "skottet"
är en datasignal vars rörelseriktning (och mål) registreras i
den dator som producerar den helväggsbild man skjuter mot. Valet av skjutmiljö,
mål och svårighetsgrad anpassas till de förutsättningar
varje enskild person har. Inköpet och utbildning av funktionärer finansieras
av projektet och de som avser att använda simulatorerna. Finansieringen lönar
sig genom rabatterade avgifter när man sedan använder utrustningen.
Intäkterna fördelas mellan projektet och den operatör i Björsjö
som utför uppdraget att ansvara för driften, lokaler och tillsyn. Detsamma
gäller för kulskyttesimulatorn som är en betydligt enklare och
mer mobil utrustning, och fiskesimulatorn som troligen blir stationär i Malingsbo
Naturum.
Ø "Möt Älgen på vägen", provköra
i Malingsbo-Klotenskogarna på stor filmduk. Ett traditionellt dataspel där
bildunderlaget är hämtat från omgivningarna i naturreservatet.
Animeringar i VR-miljö kan bli aktuellt när tekniken för detta
utvecklats. Syftet är att kombinera förströelse som samtidig ger
lokalkännedom och bidrar till insikter om trafikfaran utmed vägarna.
Produceras för storbildsformat och ner till skärmbildsformat. Storbilden
används i Klotens Naturum, skärmbildsformatet ska dessutom finnas tillgängligt
vid kunddatorer i området och på turistbyråer. Spelet ska finnas
för försäljning. Korta sekvenser av spelet ska ligga på nätet.
Spelet är också användbart vid mässor och utåtriktad
verksamhet.
Ø "Vad händer i landskapet", en lärande
multimedialek för enskilda och grupper om processerna som påverkar
landskapet och effekterna av olika planeringsstrategier. Manus och material produceras
tillsammans med olika forskare utifrån fallstudien om hållbar landskapsutvecklingen.
Syftet är att göra det möjligt att på ett lekfullt sätt
upptäcka hur enskilda åtgärder ger effekter på hela landskapsbilden.
Troligen i huvudsak ett animerat virtuellt (och därmed ganska stereotypt)
dataprogram där spelet framförs i storbildsformat efter tecknade illustrationer.
Produceras också för skärmformat för användning vid
områdets utställningar, offentliga datorer, i marknadsföringen
och webben och för försäljning.
Ø "Livet i Grimsös
kolarskogar" var tänkt att bli ett historiskt spel om människans
liv i naturen, men ströks ur budgeten när tillfrågade medfinansiärer
minskade sin insats. Enligt manus och idé av Erik R Lindström, Ramsberg,
av WWF prisbelönad författare med forskarbakgrund på Grimsö.
Spelet skulle produceras under projekttiden och blir ett traditionellt sällskapsspel
som ger deltagarna lokalkännedom och kunskaper genom rent nöje. Dessutom
skulle ett virtuellt animerat dataspel göras för enskilt spel och för
flera deltagare med olika svårighetsgrad beroende på spelarnas förutsättningar.
Korta sekvenser av spelet kunde ligga på nätet. Spelen kunde säljas
i området och finnas tillgängligt hos de medverkande som tillhandahåller
kunddatorer åt gästerna, vid turistbyråer och utstationerade
bokningsdatorer, samt vid utställningarna i våra Naturum.
Ø
"Skogen bortom skolan" är ett interaktivt bildspel om djur och
natur med illustrerade bilder från området. Enligt manus av Erik R
Lindström (som ovan). Bildspelet produceras under projekttiden, liksom illustrationerna.
Syftet är att sprida naturkunskap hämtad ur den lokala omgivningen kring
Ramsbergs skola, dit författaren förlagt berättelsen. Ska användas
för mer stillsam pausunderhållning i digitalt videoformat (DVD), samtidigt
som det ska finnas tillgängligt för interaktivt tittande vid utställningarna
i områdets olika Naturum och vid kunddatorer och turistbyråer. Kunden/besökaren
kan "hoppa runt" valfritt i den interaktiva berättelsen och fördjupa
sig i historien. Bildspelet ska kompletteras med ett tryckt häfte för
försäljning. Korta sekvenser av bildspelet ska ligga på nätet.
Även detta är användbart vid marknadsföring på mässor
och utåtriktad verksamhet.
Ø "Om stenar kunde tala"
är ett interaktivt dataprogram på CD om Bergslagens landskapsutveckling
från istiden. Enligt manus av Erik R Lindström (som ovan). Produktionen
förutsätter ett samarbete med det förlag som troligen ger ut boken
och kompletteras med videofilmning om de forskningsresultat kring hållbar
landskapsutveckling som finns tillgängliga då. Dessutom produceras
en kassettguide/CD för bilburna
Ø "Strandfynd vid Yoldihavets
rand" är ett poetiskt bildspel om högsta kustlinjen som bildades
efter inlandsisens tillbakagång i området. Enligt manus av Erik R
Lindström (som ovan). Ett lämpligt pausprogram med naturbilder från
området och poesi därtill. Bildspelet synliggör tidens spår
i naturen och ökar insikten om behoven av en hållbar ekologisk utveckling.
Digital (DVD) produktion för att göra programmet tillgängligt på
alla Naturum, anläggningar och anpassningsbart till marknadsföringsbehov.
Insatser för de horisontella målen
A. Jämställdhet:
Besöksnäringen är vedertaget en personalintensiv servicenäring
vars verksamheter attraherar många kvinnor. Förmåga till och
känsla för omvårdnad, service, planering och flexibilitet är
ofta en särskilt väl utvecklad kvinnlig egenskap och en förutsättning
för nöjda kunder. Näringens behov av flexibla och tillgängliga
uppdragstagare passar som regel kvinnor bättre än det passar heltidsarbetande
män. Behovet av bisysslor är uppenbart större hos kvinnor, vars
arbetstider generellt sett är kortare än männens. Som en följd
av dessa kända faktorer, och det intresse som hittills visats projektet,
bedömer vi att projektets innehåll kommer att beröra fler kvinnor
än de generella målen för Mål 2 strävar att uppnå.
Utan vetenskapliga belägg för påståendet kanske en jämställdhetsplan
för ett projekt inom besöksnäringen borde ha tonvikten lagd på
att få fler verksamma män inom näringen. Det borde behövas
för att motverka den snedfördelning som med största sannolikhet
redan finns i näringen. Oavsett detta är möjligheterna för
kvinnor att hitta försörjning ett bekymmer på landsbygden, varför
vi ändå ser det som ett positivt mål att befästa den snedfördelning
som finns i besöksnäringen.
Vi väljer således att se
jämställdhetsaspekten i ett större sammanhang, och prioriterar
att åstadkomma tillgång till arbetsmarknaden trots risken att det
förstärker en redan etablerad könsfördelning.
B. Integration:
Integration ur etniska aspekter är inte relevant för ett område
med sällsynt homogen etnisk bakgrund. Vi avsätter inga öronmärkta
medel för att skapa resurser som bidrar till ökad integration för
funktionshindrade, men ser marknadsföringsinsatserna som ett medel att bidra
till åtgärden. Helhetsutbudet saknas även utifrån denna
aspekt.
C. Hållbar utveckling: Förstudiens samarbete med forskningsprojektet
"Det uthålliga landskapet - övervakning av natur och kulturmiljöer",
som överförts till Örebro Universitet, ger unika möjligheter
för projektet, som kan bidra till högst påtagliga miljöfrämjande
åtgärder. Både rent praktiskt, forskningsmässigt och teoretiskt
i och med syftet att sprida miljökunskaper till en bred allmänhet. Genom
lokala skyltningar och web-baserade trycksaker erbjuds besökarna dagsfärska
uppgifter som är lätta att uppdatera med förändrade omständigheter
(nya insatser, anpassning till säsongen osv).
Många delar i projektets
arbete leder till en ökad förståelse för sammanhangen mellan
människan och miljön, i synnerhet genom den planerade kunskapsöverföringen
från forskning till en bredare allmänhet, och genom merparten av de
"produkter" som ska tas fram under projekttiden. Men det är också
så att projektet leder till en ökad belastning i befintlig miljö
när antalet besökare förväntas öka. Vilket självfallet
får konsekvenser som måste finnas med i planeringen av det rörelsemönster
besökarna ska styras till i området. Vilket i sin tur förutsätter
ett nära samarbete med den största markägaren, Assi Domän.
De konkreta åtgärderna kommer att underlättas av den översyn
som för närvarande genomförs av länsstyrelserna i området,
där bland annat konsekvenserna av ökat slitage skall analyseras. Naturreservatets
status och gränserna till riksintresseområdet för det rörliga
friluftslivet kan komma att ändras under projektets gång.
Fiskevårdsinsatserna
som ska genomföras syftar till en ekologiskt uthållig fiskevård
som samtidigt skapar ett ökat intresse för områdets fiskebestånd
utifrån sportfiskarnas behov av attraktiva fiskevatten. Med den analys Tomas
Olsson genomförde 1999 över områdets bestånd och förutsättningar
som grund ska arbetet inledas med ett rationellt genomfört decimeringsfiske
i syfte att åstadkomma en bättre balans mellan rovfiskarnas antal och
storlekar i förhållande till de ursprungliga laxarterna. Istället
för Put and Take-fiske, som har en vikande marknad, ska Put and Grow-fisket
stimuleras vilket förutsätter utfordringsåtgärder som åstadkommer
en bättre balans i fiskens tillgång till föda. Utfordringen kan
synas märklig, men stimulerar dels det naturliga beståndets tillväxt
dels ger utplanterade fiskar ett mer naturligt beteende än den fisk som aldrig
hinner bli vild i Put and Takevattnet.
Sammanställning av preliminär
tidplan & kostnadsbudget i SEK:
Kostnadsställe Tidsplan Avrundat
100 Nätverksarbetet & Naturum juli 01 - juli 03 498 000
110 Produktionsgrupp
- Beställare apr 01 - maj 03 352 000
120 Web & bokningssystem juli
01 - drift juli 02 - mars 04 542 000
140 Brukardatorer Inleds 02 - klart 03
137 000
210 Möt älgen på vägen - CD-spel Hyra juni 02.
Klart juni 03 180 000
220 Vad händer i landskapet - Multimedia Inleds
2002 - Klart 2003 204 000
230 Livet i Grimsös kolarskogar - Spel Inleds
01 - Klart 02 0
240 Skogen bortom skolan - Bildspel & häfte Inleds
01, Video 02, Tryck 03 241 000
250 Om Stenar kunde tala - Kassettguide &
Spel Inleds 2001 - Klart 2003 160 000
260 Strandfynd vid Yoldihavets rand
- Bildspel Inleds 2003 - Klart 2003 90 000
270 I Kungajaktens fotspår
- Utställning Klart juli 03 160 000
280 Skytte- och fiskesimulatorer
Inköp 2001, Drift från 2002 425 000
290 Älgen & människan
- Bildspel från film Klart 02 0
300 Älgen & viltvården
- Utställning Klart juni 02 300 000
310 Älgens spår i landskapet
- Utställning Klart juni 02 120 000
400 Fallstudie Hållbart landskap
- Forskning Klart dec 02 1 091 000
500 Lokalkännedom - Arbetsgrupp Hösten
01 & Hösten 03 200 000
510 Trycksaker & skyltar Vår 02
& Vår 04 552 000
530 Karta Klar juni 02 131 000
540 Fiske- och
naturvårdsinsatser Inleds 01-klart sep 03 1 000 000
550 Hållbart
skogsbruk - Forskning Inleds 01-Klart 02 433 000
560 Lokaler & driftkostnader
Över hela projekttiden 765 000
570 Projektledning, resor & omkostnader
Över hela projekttiden 3 124 000
590 Paketering av utbudet juli 01- mars
04 772 000
600 Medlemsinsatser, arbete & avgift Över hela projekttiden
990 000
totalt 12 467 000
Av 12,4 miljoner är 1,8 miljoner privata insatser i form av tid, medfinansiering, medlemsavgifter och försäljningsintäkter. 10 miljoner utgörs av offentliga medel & EU mål 2. Av EU-medlen söks 60 % från Mål 2 Norra och 40 % från Mål 2 Västra, utifrån fördelningen av antalet medverkande företag & föreningar, trots att arealens fördelning är ännu högre i Mål 2 Norras område.
AVRUNDAD Sammanställning årsvis enl Mål
2:s kostnadsslag
2001 2002 2003 2004 Summa
Personal 1 233 000 2 323 000
1 604 000 289 000 5 449 000
Eget arb 798 000 953 000 153 000 4 000 1 908 000
Ideellt 247 000 330 000 330 000 83 000 990 000
Externt 123 000 76 000 138
000 30 000 367 000
Lokaler 37 000 569 000 145 000 39 000 790 000
Investeringar
360 000 93 000 91 000 0 544 000
Övrigt 420 000 1 118 000 728 000 153
000 2 419 000
Summa 3 218 000 5 462 000 3 189 000 598 000 12 467 000
Sysselsatta
i projektet
Projektets 12,4 miljoner, på drygt tre år, bereder
arbete för cirka 252 anställningsmånader. Omvandlat till årsarbeten
motsvarar det ett års arbete för 21 personer (varav 2 på Örebro
Universitet), eller 7 anställda/uppdragstagare under hela projekttidens 39
månader.
Nytt utbud lockar nya kunder!
Älgmark Malingsbo-Kloten
vänder sig till de besökare som redan kommer till området idag
(i storleksordningen cirka 300 000 personer) för att ge dem en samlad och
komplett information om områdets befintliga utbud. Dessutom vänder
vi oss till nya kundgrupper som ska lockas med ett bredare utbud där Älgen
är i fokus.
Älgmark Malingsbo-Klotens målgrupper består
av fyra prioriterade kategorier: 1. De befintliga gästerna. 2. Bekvämlighetsresenärer
& "hemmamarknaden" inom dagsreseavstånd . 3. Grupp- och konferensgäster
med teambuilding och aktivitetsbehov. 4. Internationella företags- och utbildningsgäster,
som har lokal anknytning hos regionens företag och institutioner. Avsikten
är alltså att inrikta det nya utbudet i verksamheten till det som passar
de kundgrupper som reser utanför den korta sommarsäsongen.
Älgmark
Malingsbo-Klotens inriktning baseras på fyra av Turistdelegationens konstaterade
trender:
1. Resandet går mot allt kortare resor i både tid och
rum.
2. Besökarna vill ha ett utbud som är mer färdigpaketerat
(som förutsätter en utvecklad samverkan mellan befintliga företag).
3. Besökarna söker utbud med stark lokal identitet.
4. Besöksnäringen
behöver bli bättre på att tillgodose hemmamarknadens behov av
rekreation, upplevelser och variation.
Älgmark Malingsbo-Kloten kompletterar
det utbud av aktiviteter kring vilda djur som finns i Sverige, men konkurrerar
inte med samma utbud som någon annan. Bland utbudet finns Bjurholms tama
älgar utanför Umeå, Glösas Älgristningar utanför
Östersund, som anknyter till stenålderslivet, Värmlands Rovdjurscenter
med inriktning på björn, lo och varg samt Halle och Hunnebergs Kungajaktsmuseum
i Vänersborg, som efter många förvecklingar kring ekonomin troligen
invigs våren 2001.
Områdets framtida omsättning
Älgmark
Malingsbo-Klotens marknadsföring kommer stå på två ben,
dels de medverkande företagens och föreningarnas egen marknadsföring
dels en gemensam och allmän marknadsföring i samarbete med kommunal
och regional turistinformation.
Älgmark Malingsbo-Kloten beräknas,
vid projekttidens slut, ha en omsättning på totalt 4 380 000 kr för
de entreprenörer som anlitas. Omsättningen beräknas på 20
000 nya besökare årligen och att 70 procent utgörs av dagbesökare
som spenderar 150 kr/dag (= 2 100 000 kr) och 30 procent utgörs av övernattande
som spenderar 380 kr/dygn (=2 280 000 kr).
Med turistdelegationens beräkningar
skulle omsättningen hamna på betydligt högre belopp. Enligt siffror
för 1999 anses att en campare gör av med 175 kr/dag, en dagbesökare
gör av med 340 kr/dag, affärsresenärer på hotell förbrukar
1200 kr/dag.
Projektets årskostnad (12,4 miljoner på 39 månader
= ca 4 miljoner/år) blir därmed väl investerade medel för
utveckling av områdets besöksnäring och sysselsättningsökning.
Medlemmar
Medlemsavgiften utgörs av en stege där minimiavgiften
är 200 kr/år under fyra år (dvs även för det sista
halvåret av projektet). Avgiften stiger i förhållande till hur
många anställda som finns, upp till maxavgiften 4 000 kr/år enligt
följande steg:
1. 200 kr för privatpersoner, ideella föreningar,
stiftelser, församlingar och organisationer utan vinstdrivande syfte
2. 1 000 kr/år = samma som 1 men med arbetsgivaransvar, dvs gör egna
löneutbetalningar, oavsett antal personer.
3. 1 000 kr/år = rörelse/firma/bolag
med löneutbetalning enbart "inom ägarfamiljen"
4. 1 500
kr/år = rörelse/firma/bolag med löneutbetalning "inom familjen"
och till minst en halvtidstjänst därutöver.
5. 2 000 kr/år
= Företag med löneutbetalning till minst en helårsanställning
utöver "familjen".
6. 3 000 kr/år = Företag med
löneutbetalning till minst två helårsanställningar utöver
"familjen".
7. 4 000 kr/år = Företag med mint tre helårsanställningar
utöver "familjen".
Följande företag och föreningar
är vidtalade om att delta i Projektet Älgmark Malingsbo-Kloten.
(Kursiv stil betyder att de redan beslutat att delta som medlemmar i projektet,
övriga är tillfrågade men vi avvaktar svar.)
NORRA Postadress
Verksamhetsort eller hemort (om annan än postadress)
Assi Domän
Skinnskatteberg
Bergslagsbygd C-E Janlöv Ludvika Björsjö
Besökservice Malingsbo AB Söderbärke Bergslagen/Mälardalen
Björsjö byalag & intresseförening Ludvika Björsjö
Brukshotellet Skinnskatteberg
Björsjö Jakt & Sportskytteklubb
Ludvika Björsjö
Gärdsjöbo byamän Söderbärke
Gärdsjöbo
Eskilns Camping Fagersta Västanfors
Färna
Herrgård Skinnskatteberg Färna
Grand Hotell Ludvika Ludvika
Gruvserveringen Flogberget Smedjebacken
Hagge byalag Ludvika Hagge
Hagge
Golfklubb Ludvika Hagge
Hälsolusten Skinnskatteberg Färna
Häst
& Fritid Skinnskatteberg Kärrbo
Högbyn Skicenter Fagersta
KFUM - Talltorp Enköping Malingsbo-Kloten
Kopparbo Lägerplats Söderbärke
Gärdsjöbo
Lerkulans Guld & Äventyr Skinnskatteberg
Ludvika Camping Ludvika
Ludvika Frisk & Språkvård Ludvika
Hela Sverige
Malingsbo häst & vagn Ludvika Malingsbo
Malingsbo
Idrottsförening Söderbärke Malingsbo
Malingsbo-Björsjö
Turism Söderbärke Malingsbo och Björsjö
MiGA (Mi Guide
Agency) Smedjebacken
OK Smedjebacken Smedjebacken
Oti Krog Fagersta
Pensionat Udden Skinnskatteberg Baggbron
Revirjaktsföreningen Ludvika
Björsjö
Söderbärke Hembygdsförening Söderbärke
Aktivitetsmuseum på Tolvsbo
Söderbärke Församling Söderbärke
Malingsbo & Söderbärke
Skinnskattebergs Fhsk Skinnskatteberg
Snöåns byalag Ludvika Snöån
Söderbärke församling
Söderbärke
Tuhundra Naempdine Riddarhyttan
Vanbo Herrgård
Smedjebacken
Västeråsgården Söderbärke Tolvsbo
NORRA forts Postadress Verksamhetsort eller hemort (om annan än postadress)
Privatpersoner
Ulla & Kjell Carlsson/Fredander Söderbärke Malingsbo
Monica
Henriksson Ludvika Nyfors
Eddie Johansson Söderbärke Malingsbo
Ingemar Johansson Skinnnskatteberg Baggå
Stefan & Ann-Sofie Lund/Svensk
Stockholm Nyfors
GunBritt & Lars Lundström Söderbärke Malingsbo
Ing-Mari Persson Söderbärke Gärdsjöbo
Olle Stenquist
Smedjebacken
Lena Westling Söderbärke Björsbo
Jarl Westling
Söderbärke Björsbo
Anders & Gerd Åman Söderbärke
Malingsbo
VÄSTRA Postadress Verksamhetsort eller hemort (om annan än
postadress)
Angelstam firma Ramsberg Ryssland/Hela världen
Bångbro
Herrgård Kopparberg
Gillersklack Kopparberg
Grimsö-SLU Riddarhyttan
Grimsö
Hägernäs Rökeri Riddarhyttan Hägernäs,
Rv 68
Kloten Fritid & Konferens Kopparberg Kloten
Klotenlägret
Lindesberg Kloten
Klotens byalag Kopparberg Kloten
Larsbo Gård Kopparberg
Löa
Liv i Ramsberg Ramsberg
Löa Affär´n Kopparberg
Löa
Ramsbergs församling Ramsberg
Ramsbergs Hemb.för Lindesberg
Ramsberg
Ramsbergsgården Ramsberg
STF Aroskretsen - Sandsjöstugan
Västerås Nyfors, Malingsbo-Kloten
Svensk Viltförvaltning Ramsberg
Hela Sverige
Ull-Est Ramsberg
Uskavigården Nora Uskavi
Värdshuset
Älgen Kopparberg Rv 60
Ölsjöbadets Camping Ramsberg
Privatpersoner
Thomas Eriksson, fiskeguide Kopparberg Malingsbo-Kloten
Lotta Fahlén, Kackelbacken Ramsberg Gammelbo
Monica Häggblad Kopparberg
Unna Katz Västerås Västerås och Kloten
Karl-Olof &
Emil Pettersson Kopparberg Löa
Kenneth & Maja Rask Kopparberg Kloten
Sussanne & Ulf Stenbeck/Kull Kopparberg Kloten
Bertil & Ingalill Ullberg
Kopparberg Kloten
Kerstin Wikner Västerås Västerås och
Kloten
RIKS-medlemmar
V-grillen Vällingby (Stockholm)
Anmält medlemskap
Norra 27 Företag/föreningar 11 Privatpersoner
38 Totalt = 61 %
Västra 15 Företag/föreningar 9 Privatpersoner
24 Totalt = 39 %
Summa 42 Företag/föreningar 20 Privatpersoner 62
Totalt + 1 Riksmedlem
Organisation
Projektledningen tillsätts
vid projektstarten genom att alla medlemmar medges rätt att brevledes nominera
och sedan rösta fram de entreprenörsrepresentanter som ska utgöra
majoriteten i projektledningen. Boendeanläggningarna och markägaren
utser tillsammans två representanter, övriga medlemmar utser tre representanter.
Finansiärerna Kommuner, Landsting, Universitet, församlingar, folkhögskolan
och Hushållningssällskapen utser tre representanter. Totalt 8 personer.
Projektledningen väljs för hela projekttiden, vid behov av nyval pga
utflyttning eller andra skäl förrättas nya val.
Slutord
Älgmark Malingsbo-Kloten ska ha inriktningen att i första hand främja
helårsverksamheter. Målet är att efter projekttidens slut starta
ett gemensamt företag/organisation för de privata entreprenörer
och intressenter inom besöksnäringen som vill delta i det framtida samarbetet
för att åstadkomma en kraftfull regional turistsatsning som skapar
tillväxt och sysselsättning.
Älgmark Malingsbo-Kloten:
· Lyfter fram ett unikt och lokalt förankrat tema: Älgen-Människan-Naturen
· Baserar verksamheten på att ge en helhetsbild och en samverkan
av befintligt utbud.
· Kompletterar det befintliga utbudet med nya
produkter/tjänster där Älgen är i centrum.
Lindesbergs
Kommun
Slutligen inlämnad version
Ramsberg 2 april 2001
Maria Ströman (nu Lagerman), projektledare
Kent Hedin, Samordnare i samråd
med Lennart Silfverin
Lindesbergs Näringslivsavdelning Smedjebackens
näringslivschef
Samt efter överläggningar med näringslivsavdelningarna i Skinnskattebergs Kommun och Ludvika kommun genom Berth Gunnarsson och Jan Björnehaag.
./.
Bilagor (endast i slutliga ansökan):
1. Visionen för Älgmark
Malingsbo-Kloten
2. "Kartbild" över anmälda medlemmar
och några sevärdheter - Ny.
3. Fakta om turist- och besöksnäringen
från Turistdelegationen.