Finlands textila
tradition - i skogsfinnarnas bagage
|
||
Hämta PDF-fil här (964kb) |
Fullversion för webben med alla bilderna finns här Klicka på spelaren och lyssna till Sverige och Finland Annars finns den att hämta HÄR |
|
Finsk allmoge på 1600-1700-talet © Craftmuseum Maria (Ströman) Lagerman från mars 2009 Handledare:
Maud Wedin, Christina Norlander
Som fullständig novis på hembygdsforskning och i synnerhet skogsfinnarnas kultur förvånades jag över den totala avsaknaden av textila beskrivningar av kulturen. Alla folkgrupper formar en kultur bestående av många komponenter där näringsverksamhet, byggnation och seder alltid tar sig uttryck i de konstnärliga formerna. Eftersom jag gärna väver som hobby, ligger det nära till hands att fundera över produktionsmetoderna, materialtillgång, tekniker, koppling till avsalu och handel med textilier. Men av detta har jag inte läst eller hört ett spår av under kursens gång. Utifrån ett antagande att vävda tyger utgjorde grunden i klädedräkten torde kvinnorna sannolikt redan på 1600-talet försökt med egen produktion. Jag antar att grundförutsättningarna var sådana att det knappast funnits golvvävstolar hos allmogen med fler än fyra skaft och att materialtillgången sannolikt utgjordes av ull och lin. Detta antagande visade sig vara felaktigt, golvvävstolarnas inträde i allmogens hem kom senare, och bland vävmaterialen förekom eventuellt också brännässla och möjligen hampa. Sannolikheten att hitta information om just skogsfinnarnas textila historia i Sverige bedömde jag som utsiktslös, utan valde att angripa frågan utifrån tesen att se om det via andra källor gick att få fram vilken tradition de med sannolikhet ändå mött före det att förflyttningen västerut började. 1.
Inledning 2.
En resa i tiden med Craftmuseum 3.
Andra källor om den textila traditionen 5.
Källförteckning Bilaga: Litteratur- och lästips 1.
Inledning
Redan då
väcktes min förvåning över beskrivningen, i synnerhet
vid en jämförelse av alla de detaljer som framkommer om byggnationernas
skick och utformningar, varje funktion tycks vara analyserad in i minsta
detalj. Jag är
inte så insatt i historia, men har en känsla av att redan
före Jesu tid hade man tyg i kläderna. Och tyg kommer av vävande.
Kineserna vävde silkestyg. 2000 år f.Kr fanns Cleopatra som
knappast kan ha varit iförd bara skinnkläden, hon som sminkade
sig med saffran enligt boken "Nilens dotter". Jag har aldrig egentligen funderat över den textila utvecklingen, men slogs av den totala avsaknaden av kvinnligt perspektiv i så mycket av kurslitteratur och föreläsningar om skogsfinnarna. Må vara att textilier är förgängliga, i synnerhet som dom skapats av naturmaterialen. Men åtminstone vävstolarna och dess tillhörande redskap borde ju ha varit bibehållna någonstans tänkte jag. Det finns gamla rior från 1299 i full funktion än idag. (2) Men inga vävstolar ens från 1600-talet! Jag konstaterar i min inlämningsuppgift också att:
Sannolikt är det så att ämnet inte intresserat forskare i nämnvärd omfattning som ett eget ämne, men inom andra grenar av forskarvärlden finns "textila kopplingar".
Syftet
med mitt projektarbete är att undersöka vilken textil tradition
som fanns därifrån skogsfinnarna kom. Utifrån ett klarläggande
av existerande textila traditioner bör man kunna dra en slutsats
av hur man möjligen tillgodosåg både praktiska och
estetiska behov "uppe på skogen". Jag antar att människor
då som nu, och som i alla tider, haft konstnärliga behov
även i vardagslivet. Idén är att försöka
se ur vilken tradition man var kommen, för att se de referenser
man kan tänkas haft med sig. Till exempel mönsterkomposition,
färgval och tekniker/metoder är textiliernas element som av
många skäl går i arv från generation till generation. Jag vet
inte om man ur 1700-talets textilier kan tolka hur 1600-talet sett ut,
men jag tror att ur 1600-talets traditioner ges förutsättningarna
för framtidens utvecklingsväg. Därigenom kan man möjligen
också gå baklänges, dvs se på 1700-talets färgval,
metoder och material, för att tolka sannolikheten för 1600-talets
textilhistoria. Tanken var ursprungligen att se hur traditionen utvecklades det närmaste hundratalet åren efter migrationsvågens topp runt 1620, men arbetet tenderade att bli för stort och jag avstod från frågan. Min huvudfrågeställning
blir därför: 1.3 Metod
och teorival Problemet
var bara hur en sökmotor skulle kunna användas för att
hitta något av intresse. Istället för ett planlöst
letande gick jag via Finnsams hemsida och fann finska länkar till
svensktalande föreningar i Finland. Där valde jag på
måfå en svensktalande släktforskarförening i Pargas
som hade en förhållandevis omfattande hemsida, utifrån
ett antagande att dom torde ha tillräckligt datavana medlemmar
för att kunna hjälpa mig. Jag frågade om någon
där kunde ge mig tips om var något inom mitt intresseområde
fanns att hitta. Med Göran Karlsson och Margareta Ginmans hjälp
blev jag lotsad till ett omfattande EU-projekt som har dokumenterat
och publicerat Finlands hela hantverkshistoria på internet, dvs
även läder, trä, järn och smide omfattas av "En
resa i tiden". Craftmuseums
hemsida på http://www.craftmuseum.fi/eng/index.htm är min
huvudsakliga källa för hela arbetet vad gäller den finska
textila traditionen. Utöver
studie och genomgång av "En resa i tiden" har jag parallellt
utfört en viss folkdräktsstudie. Jag bedömde först
att de kan tänkas vara ett bra sätt att finna dokumentation
om något som varit förhållandevis konstant under en
längre tid, även om tidsperioden för folkdräkter
ligger senare än migrationsströmmarnas "stora" årtionden.
Hela studien av folkdräkterna lämnas emellertid utan redovisning
i detta arbete då det visat sig att genomgången av tidsresan
mer än väl täcker ett svar på huvudfrågeställningen.
Bildmaterialet om folkdräkterna omfattar sju sidor bilder med källhänvisningar.
Då texterna är på finska och förutsätter
en översättning för att ha något intresse för
mig, så lämnar jag området och en teoribildning utifrån
folkdräkterna, utan ytterligare arbete. Teknikaspekten i studien har jag valt främst för att den anger ramarna för vad som är möjligt att producera. En hängande varp medger inte samma variation av trådarnas bindning i väven. En sexskaftad vävstol medger oändligt många fler bindningsmöjligheter än en fyrskaftad. Samtidigt är just tekniken, eller snarare redskapen, det som teoretiskt kan hittas spår av idag. 1.4 Redogörelse
för vissa begrepp och ord. Med produktionsvillkoren
avser jag vem som producerade för vem, d v s om man gjorde allt
"från frö till fållning" själv, eller
om vissa delar köptes. Med produktionssätten
menar jag vilka metoder man använde för att göra tråd
och sedan sammanbinda dem med varandra. T ex vävning eller mer
manuella metoder med andra redskap. Ur användningsområdena
kan utläsas när de primära behoven är materiellt
tillgodosedda. Sängkläder, gardiner, mattor och dukar torde
ha haft ett sent intåg hos allmogen och är troligen kopplat
till introduktionen av glasade fönster, medan klädedräkten
och hushållsredskap hör till de primära behoven.
Ordförklaringar:
2.1 Forntida dräktskick rekonstruerat Rekonstruktion av forntida kläder f.Kr © Craftmuseum Kvinnors
kläder i Finland under forntiden, före Kristi födelse,
har rekonstruerats tack vara fragment av kläder från gravar.
Traditionen under hednatiden var att begrava folk i sina festkläder.
Kvinnornas kläder kännetecknades av rikligt med kedjor och
bronssmycken. Utfällningar av kopparsalter från smyckena
har bevarat fragment av tygerna som gjort det möjligt att kunna
fastställa tygens tjocklek till och med. De förhistoriska
kläderna bekräftar de kulturella banden över nutidens
nationsgränser. Tekniken och modellerna bär spår av
inflytande från antikens Grekland via Skandinavien, likaväl
som direkt från Bysan (östromerska riket). Forntida dräkter
från Perniö (sv = Bjärnå), Tuukkala, forna Karelen,
Eura, Masku, Kaarina (sv = S:t Karins) och St. Michel används än
idag vid festligheter.(10) 2.2 En tillbakablick i historien från tiden före Kristi födelse till 1000-talet (järnåldern) Tiden
före Kristi födelse. © Craftmuseum Tiden före Kristi födelse i Finland illustreras med skinnbeklädda människor, som uppenbarligen använder tråd för att sammanfoga och forma klädedräkten. I Finland räknas Järnåldern från 500 f. Kr till 1050 e. Kr. Tiden fram till tusenårsskiftet. © Craftmuseum Redan i
det förhistoriska Finland (0-1000 e. Kr) höll man sig med
får. Tråd gjordes av ull, lin och kanske också från
brännässla. Hampa började odlads under järnåldern.
Tyg för kläder och täckelse vävdes på stående
vävstolar. Jag är något förvånad över den ljusa färgtonen i klädedräkterna eftersom lin har en mörkare färgton. Men konstaterar också att förekomsten av bandvävning sannolikt är en kombination av praktisk och estetisk nytta. Stående
vävstol med stentyngder för varpens sträckning. ©
Craftmuseum Enligt illustrationen vävdes tygen uppifrån och nedåt, vilket är nödvändigt om trådens spänning utgörs av hängande stenar i nederkanten, men jag bedömer det sannolikt att det också försvårar att åstadkomma en tät väv. Tidig bandvävning för skodon och "snören". © Craftmuseum Bandvävningstekniken gav möjligheter till avancerade mönsterkompositioner. Jag har uppfattat tekniken som en slags snärjning av tråden. Band från 600-talet har hittats i Finland vid arkeologiska undersökningar. Färgningen anses ha åstadkommits med hjälp av lövfärgning som gav gult och grönt, bark gav brun färg. Dessvärre rymmer inte mitt engelska lexikon ordet "woad" som gav blått eller "bedstraw" som gav rött. Woad är vejde och bedstraw är måra.(11) Vantar och sockor "syddes" med bennål. © Craftmuseum Vantar
och sockor tillverkades tidigt med hjälp av nålar av ben.
I ett senare skede var trådens material svinborst eller gethår
som var vattenavstötande. Produktionen av vantar och sockor var
i huvudsak för männen som behövde hållas varma
och torra även under vinterns fiske t ex. Tekniken är spårad
att vara känd från Egypten redan 600 år före Kristi
Födelse. År 1000-1300. © Craftmuseum Långt innan skogsfinnarnas migration inleddes västerut var som synes klädedräkten ganska tekniskt avancerad även bland allmogen. Broscher, smycken och dekorationer var kvinnornas statussymboler. Jag konstaterar att mönsterkompositioner av utsmyckningsskäl vittnar om att stadiet av "överlevnad" är passerat, och att man har tid, råd och teknik att utsmycka vardagsföremålen. Jag förvånas också över att man kallar utsmyckningen statussymboler, och tolkar det som att man har belägg för att utsmyckningens ändamål inte var praktiskt funktionsbetingad. St Johns Sköld. © Craftmuseum Redan på 1000-talet användes imponerande broscher i klädedräkten. Och än idag kan vi köpa "Kalevalasmycken" vars ursprung är 1000 år gammalt! St Johns Sköld hittades på skidor daterade från 1000-1200-talet och blev en vanligt förekommande symbol på kragar, sländor och ostformar (!). Flätat band. © Craftmuseum Flätade band var kända i början av 1100-talet i Finland, och användes för t ex skor och omtag om ytterkläder. Folkdräkter under 1000-1300-tal. © Craftmuseum Under medeltidens korstågsera 1050-1300 bestod kvinnornas kläder av blus, kjol, förkläde och mantel i ull. Gifta kvinnor hade slöja som huvudbonad. Bland tillbehören fanns en väska, ett rör för nålar och i en stor ring hängde en kniv i slida. De finska medeltidsdräkter som rekonstruerats från 1000-1300-talet vittnar om att det fanns befolkningsgrupper som hade tillgång till en avancerad och omfattande mängd tyger med broderier som mönstringar och metallsmycken. Med tanke på rekonstruktioner av forntida dräkter är det ändå inte att undra på. Av illustrationen går inte att utröna om tygerna i sig är mönstrade utöver de möjligheter som fyrskaftade vävstolar medger. Broderierna vittnar om tillgång till både tråd och tid. Färgskalan är förhållandevis ljus vilket fortfarande förvånar mig. Som framgår av senare delar i detta arbete är den gröna färgen ett mysterium för mig, i synnerhet så mörk grön färg som här visas. Jakt
på räv och ekorre. © Craftmuseum Jakt, fiske och handel med djur och päls från räv och ekorre var viktiga inslag i livsföringen och präglade klädedräkten. Handeln gick på export och till att betala skatter med. Kläderna var fordrade med päls av lamm eller mård. Hermelin och sobel var förbehållet kungligheter. Som synes av bilden är skodonen, eller kängorna, sammanhållna med snörade band. Klädedräkten på 1300-1500-tal. © Craftmuseum Borgare och friherrar bar "fint kläde" men vanligt folk hade troligen kläder av inhemskt stampad vadmal (engelska frieze). Skillnaden tycks mig vara att det fina klädet var importerat och noppat efter beredningen, om jag förstått engelskan rätt. "Finare tyger benämnda kläde importerades i stora mängder från nederländska, engelska och tyska städer."(12) Det var bara licensierade handelsmän som hade rätt att sälja "fint kläde". Och det var en väsentlig importvara på 1400-1500-talet. Ett talesätt sa att "den som bär fint kläde lever med skulder, men den som stampar vadmal har pengar i sina fickor" (fritt översatt av engelskan). Kyrktextil i Huittinens kyrka, från sent 1500-tal. © Craftmuseum Vid Birgittaorderns kloster i Naantali hade nunnorna försäljning av kyrkliga textilier. De sattes att brodera i klostret och gjorde ovanstående altarduk helt i silke, guld och silvertråder i slutet av 1500-talet. Huvudduk 1300-tal. © Craftmuseum I Karelen hade de gifta grekisk-ortodoxa kvinnorna en huvudduk med avancerade geometriska broderier över pannan och i nackens slutparti. Traditionen kom från Ryssland. Broderiet kännetecknas av oändliga variationer på kors, stjärnor, rosetter, rutor och hjärtan. Broderierna vittnar om en allmänt spridd vilja, vana, kunskap och resurstillgång och att man la ner ett mycket omfattande arbete på vardagliga föremål tidigt. Täckande broderi. © Craftmuseum Tekniken med heltäckande broderier spreds på 1300-1500-talet till Karelen från Ryssland, där tekniken var väl utvecklad sen lång tid tillbaka. 2.5 Århundradet innan migrationsvågen inleddes - 1500-1600-talet 1500-talets klädstil hos borgerskap. © Craftmuseum Finland blev lutherskt under 1500-talet och reformationen påverkade hantverk och textilier. Influenserna kom inte längre från den katolska kyrkan. Samtidigt nåddes landet av billiga importvaror från Tyskland. Redan på 1500-talet fanns det sadelmakare i Finland. Trots illustrationens fönster hade allmogen sällan fönster än, möjligen i form av ett slags genomskinligt läderstycke. Ursprunget till våra tiders folkdräkter lades redan under 1500-talet. © Craftmuseum Från 1500-talet hade överklassen kläder i silke och sammet, borgarklassen i "fint kläde" och vanligt folk vadmal. Renässansen inspirerade till det klädmode som kom att bli bestående för flera århundraden med kjol, blus, liv och jacka för kvinnorna samt skjorta, väst och knäbyxor med knästrumpor för männen. Under 1600- och 1700-talet spred sig klädmodet till Västfinland, Savolax och delar av Karelen. Folkdräkterna introducerades hos överklassen för att sedan spridas till allmogen och blev i slutet av 1700-talet ett allmänt bruk. Jag konstaterar således att basen till dagens folkdräkter grundades redan i 1500-talets klädmode. Ändå finns inget som tyder än på att trampvävstolar fanns hos allmogen, vilket förvånar mig. Finnväv från Martilla kyrka. © Craftmuseum Redan under den tidiga medeltiden introducerade den katolska kyrkan dubbelväven i Finland. Den äldsta dokumenterade väven härör sig från 1500-talet. På grund av den långsamma och avancerade tekniken för mönsterkomposition och vävning spred den sig inte till allmogen nämnvärt. Det framgår inte när dubbelväven småningom kom att kallas Finnväv. Kännetecknande för vävarten är att mönstret bildas på båda sidor, men i omvänd färgordning. Själv har jag inte prövat tekniken än. Mönsterkompositionen är avhängig bindningsformen och begränsar därmed möjligheterna, men å andra sidan är variationsmöjligheten mycket stor. 2.6 Migrationens århundrade 1600-1700-talet Allmogens kläder på 1600-talet. © Craftmuseum Ett organiserat skråväsende kom till stånd på 1620-talet, då skomakare och skräddare började. Syftet med skråväsendet var att garantera kvaliteten på arbetet, begränsa konkurrensen och ha kontroll över handeln. Det allmänna och landsomfattande skråsystemet etablerades 1680 i Finland. Handarbete betraktades inte som en självständig näringsgren, utan sågs som en del av bondenäringen. Allteftersom glasade fönster och skorstensförsedda eldstäder introducerades under 1600-talet ökade intresset för interiörerna i hus och bostäder. Illustrationen för 1600-talet torde, med tanke på fönster, spis och allmogekläderna, snarast vara från senare delen av seklet. Sannolikt omfattades det ökade intresset för interiören, i och med de glasade fönstrens introduktion, att också textilier för golv, fönster och bord utvecklades. © Craftmuseum Spinnrocken introducerades i södra Europa på 1530-talet och blev allmän egendom över hela Finland under 1600-1700-talet. Särskilt spinnrockens slända utvecklades att bli ett utförligt dekorerat föremål i hemmet. © Craftmuseum Stickning kom till Finland från Centraleuropa vid seklets början och mot dess slut hade avancerade metoder utvecklats till omfattande hantverkstraditioner. Strumpor, vantar och tröjor stickades. I sydvästra Finland specialiserade man sig på strumpstickning, och tröjstickning med knappar fram utvecklades särskilt i Turku (Åbo). Sämskskinnsbyxor från 1600-talet. © Craftmuseum Knäbyxor i sämskskinn blev allt vanligare även hos gemene man under 1600-talet, för att inte tala om borgare och överklass. Sämskskinn gjordes av get- eller lammskinn som mjukgjordes med något slags fett eller olja. Ranor från 1600-talet var mönstrade diagonalt eller rutigt. © Craftmuseum Ranor kallas vävar avsedda för väggar i huvudsak. De äldsta ranorna i Finland är daterade till 1600-talets århundrade. Med det kalla klimatet var ranor och andra varma ulltyger använda i fiskekojor och herdebaracker samt vid marknadsresor och jakt långt fram i tiden. De användes också som sängöverkast, (möjligen också till kistklädsel).
En textil explosion i början av 1700-talet. © Craftmuseum 1700-talet presenteras som århundradet då kvinnors duglighet som hustrur kom till uttryck i de brudkistor de medförde, och som förutsatte god skicklighet i fårklippning, spinning, vävande och sömnad. Brukligt var också att bruden försåg brudgummens familj med textilier (!). Bland gåvorna och brudutstyrseln fanns skjortor, blusar, vantar, sockor, band för pälsrockar och prydnadsband. I Karelen förekom också förkläden och handdukar bland gåvorna. Troligen en ryavävstol från sent 1700-tal. © Craftmuseum Från den andra halvan av 1700-talet utvecklades konsten att binda ryamattor i Finland, vilket förklarar illustrationens två kvinnor vid en förhållandevis smal väv. Migrationen av skogsfinnar hade upphört helt så dags och tekniken var inget de förde med sig till Sverige således. På samma sätt var det med batikfärgning som spreds i Finland i seklets slut, men hade varit känt i Mellanöstern till Indien sedan 1000-talet.
Jag har inte hittat en motsvarande källa om den svenska textila traditionen som Finlands Hantverksmuseum åstadkommit. Genom sökning på orden "tuskaft 1600" visades en träfflista som ledde till bland annat en gedigen genomgång om medeltidens dräktskick och en kort dräktkronologi från svensk vikingatid till medeltid (800-1400).(13) En jämförelse vore förvisso intressant att göra, men överskrider en relevant ambitionsnivå för detta arbete. Här redovisas ett axplock av sökningar på lite olika väv- och textiltermer på internet och andra mer eller mindre intressanta uppgifter av olika slag som jag stött på i samband med projektarbetet.
3.2 Svensk
dräktskick i korthet
3.3 Skogsfinnars
klädsel
Vid studieresa till Svartvikens utgrävningar i Dalarna förevisas vi en bild med en tänkt rekonstruktion av skogsfinnarnas liv i Svartviken. Kvinnorna på bilden har fotsida ljusa kläder med band i midjan och den ena kvinnan ett grönt huckle.(17) 3.4 Textiliernas
färger Foto:
Maria (Ströman) Lagerman, sen 2009 Kunskapen att färga garner är emellertid mycket gammal. "Fenicierna
utvecklade under årtusendet f.Kr. den svåra konsten att
färga med purpur. I antikens Grekland kände man också
till konsten att färga turkiskt rött, karmosinrött, scharlakansrött,
krapprött, blått med vejde och gult med saffran och vau. 3.5 Vävning Själv har jag svårt att förstå hur treskaftsvävar kunde göras i varptyngda vävstolar och gissar nog närmast att då borde det ha funnits någon slags golvmodeller som medgav att väven spändes horisontellt.
En så pass avancerad vävmetod som damastvävningen kom till Sverige på 1700-talet,(22) men då var också vävstolarna ganska allmänt förekommande i hushållen. Jag har inte fördjupat mig i vävningens ursprung, men kan inte låta bli att ta med följande citat i en studentuppsats från Karlstad:
Sadie Plant är en australiensisk kulturforskare.(24) Vad som sedan läggs i Freuds mun är troligen värt en närmare källkritisk forskning, eller en total omprövning av hans intellektuella förmåga:
I övrigt redogör studenterna i samma arbete för delar av vävningens historia och berättar om kinesiska bildvävstolar som brukar dateras till 1000 f Kr och som innehöll sinnrika arrangemang för att kunna väva avancerade tyger med mönsterbilder. 3.6 Utrustning
3.7 Redskapen
3.8 Bearbetningen
3.9 Produktionen
Ekelunds, Linneväveriet i Horred, är nästan samtida med skogsfinnarnas intåg i Sverige. Man berättar om företagets historia och textilindustrins utveckling på sin hemsida.
Jag har kunnat kartlägga en ganska omfattande textil tradition i Finland. Med tanke på hur kunskaper, influenser och trender spred sig över kontinenter och nationsgränser är sannolikheten mycket stor att den textila traditionen var ett allmängiltigt kunskapsgods med lokal särprägel, precis som det är än idag. Jag drar därför slutsatsen att skogsfinnarna hade med sig en omfattande och gedigen kunskap för att förse sig med det man behövde i form av textilier. Kunskaperna om tillverkning av färgade garner, vävning av tyger och band, broderier och "stickning" fanns i bagaget de hade med sig. Jag har inte lyckats utröna hur, eller var, man stampade ulltygerna till vadmal. Enligt uppgifter finns det troligen vadmalsstampar utritade på en del kartor över finnbyar från 1700-talet.(32) Jag har inte heller kunnat konstatera när vävningen för hushållsbruk övergick från varptyngda vävstolar till golvmodeller som trampas. En trampvävstol medgav att väven spändes horisontell, vilket också innebar möjligheter att utveckla bindningsmönstrena. Jag har inte heller kunnat styrka teorin om att skogsfinnarnas kvinnor producerade sina egna textilier för kläder, men att dom förde med sig en väl utvecklad kunskap på området. Enligt uppgifter finns det skogsfinska ortnamn som har med linrötning att göra,(33) vilket tyder det på att arbetet utfördes lokalt. Med tanke på den omständliga och tidsödande proceduren att tillverka vävgarn från ull eller lin och det föga stora intresse sådant hantverk visats bland forskarna, så är det inte undra på att kvinnornas liv och förhållanden bland skogsfinnar, såväl som svenska bondehem, är föga kända idag. Vägen till kunskap om kvinnornas levnadsförhållanden bland skogsfinnarna tror jag går via kartläggning av de hantverk och mattraditioner som går att spåra. Träkonstruktioner torde vara svåra att rekonstruera, men detaljer från utrustningen och tillhörande redskap borde gå att spåra. Delar av utrustningen kan, likaväl som husen stått i evärderliga tider, gå att hitta. Mycket tyder på att golvvävstolar inte var vanliga vid tiden för den stora migrationen, men introducerades ganska snart därefter. Jag trodde vi arbetets början att de nästan fanns i varje hem. Men med de små ytor vi sett att skogsfinnarna bodde på säger det sig självt att det inte fanns utrymme för så stora golvmöbler, och i synnerhet inte i den mörka rökstugan eftersom vävning fordrar ljus för att kunna utföras. Dessutom var ju alla bostäderna mörka till dess att fönster blev vanliga mot slutet av 1600-talet. Från början av 1700-talet tycks vävstolarna ha blivit vanligen förekommande. Samtidigt konstaterar jag att den textila kunskapsnivån torde ha varit ganska hög, även för allmogen. Spår av lodräta vävstolar borde definitivt gå att hitta. När vävstolarna kunde förses med längre varp än ramen medgav, bör parallellt varpmetoderna ha utvecklats. Det är sannolikt så att varpningen skett i bodar där tillräckligt svängrum kunnat uppbringas och där varpan ställdes mellan hål i tak och hål i golv för att vara "snurrbar". Det har varit jätteroligt att undersöka den textila traditionen i Finland och mängden litteratur på området har visat sig vara så omfattande att regelrätta forskningsprojekt har en diger flora av material att gräva i. Jag har gjort mitt bästa för att sammanställa delar av det material som finns att tillgå och bifogar uppgifterna i en bilaga. Gammelbo
23 maj 2002 5.1 Tryckta källor samt internet
5.2 Muntliga eller opublicerade källor
Bilaga:
Litteratur- och lästips 1. Gertrud Grenander Nyberg "Så vävde de", LTs förlag, 1976. ISBN 91-36-00596-7, handlar om handvävningens traditionella metoder i Sverige och andra länder. Svensk handvävning sätts här in i kulturhistoriska och etnologiska sammanhang. Vävningens ekonomiska och sociala betydelse förr beskrivs utförligt. I bokens tio kapitel behandlas ingående bl a vävstolstyper, i olika länder, vävuppsättningen förr, bandvävning, redskapen och känslobetonade relationer till vävredskapen samt traditionella vävtekniker. 2. Gertrud Grenander Nyberg "Svensk slöjdhistoria", 91-27-34870-9, LTs förlag 1995, Utgår från tiden före industrialiseringen, dvs den bondemiljö där man själv tillverkade vad man behövde ha. Här beskrivs tekniker och redskap för textil, trä och andra material. Även traditionell slöjd i Europa och andra världsdelar tas upp. 3. Gertrud Grenander Nyberg, Lanthemmens Vävstolar. Studier av äldre redskap för husbehovsvävning. 1975 4. Göte Göransson "Gustav II Adolf och hans folk" Stockholm 1994. På sidan 43 finns en bild på en samisk och finsk musketerare. Där syns skillnaden i klädedräkten. 5. Föreningen Gutefår presenterar fårens och ullproduktionens historia från 1500-talet och framåt. http://hem.passagen.se/ragnar23/faren.htm 6. Om kläder "sen urminnes tider". http://www.agneberg.uddevalla.se/projekt/stadland/arbeten/naringsliv/mode/mode1.html 7. Kort om växtfärgning http://www.norrstrandsskolan.karlstad.se/skolskogen/Contact.html 8. Ett urval titlar ur en synnerligen omfattande litteraturlista från "Hali Mattor och böcker" om textil historia http://www.hali-rugs-books.a.se/sv/textilhistoria.htm
9. Riksföreningen för folkets historia och Arkivet för folkets historia http://hem.passagen.se/folketsh/alfabetiskt_under.htm
10. Mikael Ahlgrens "Rekonstruktion av historisk dräkt ca. 1100-1600." En bibliografisk hjälpreda med 53 olika titlar om klädernas historik. http://home.swipnet.se/kfw/CBiR/Rek1.html 11. Ett urval litteraturtips om medeltida kläder med underlag och copyright från Sophias Ateljés Förlag, Visby http://www.geocities.com/TimesSquare/5615/monster/textilhist.html
12. Ett urval från "Jordbrukets produkter" på http://www.hum.mh.se/arkeologi/jordbruk4.html Tidig
textilteknik i Centraleuropa Förhistorisk
textilteknik i Skandinavien Neolitiska
snören Neolitiska
bennålar Ull
och yllehantverk under bronsåldern Färgning
Bandet
från Eldsberga Skinnberedning
under förhistorisk tid Fotnoter
Länktips
med anknytning till ovanstående arbete: Besökare
25 mars 2003 - 17 dec 2009 = 9310
|