Utdrag ur Bengt Antonssons bok ”Brukskamrerns Wirsbo” med glimtar från Virsbos historia: samhälle, innevånare, ägare och verksamheter. 336 sidor mellan hårda pärmar med omkring 180 bilder varav 50 i färg, tryckt hos Wikströms i Uppsala. Pris 280:-, varav
moms 16:80. Slutsåld men finns att låna på bibliotek! (Publicerat
enligt tillstånd från upphovsmannen) |
Mina
sagesmän är:
Erik och Bror Abrahamsson, födda 1906 och 1910. De hjälpte
sin far, Per August Abrahamsson, landbonde på Lingärdet i Gammelby
från 1894, att kola fyra till åtta milor varje år. De kolade
några milor för SK Trim från 1975 in på 1980-talet
och fick 1978 besök vid milan av Artur Hjerpe från Sveriges Radio.
Holger Eklöv, född 1928, vars far Harry Eklöv arrenderade komministerbostället
Nyckelbäcken i Ramsberg från 1927. Holger arbetade där fram
till 1962, kolade på Prästskogen norr om Gammelbo och forade fram
till 1951 till Lienshyttan i Riddarhyttan, till Stråssa för transport
med järnväg till Guldsmedshyttan och till kolmottagningsbryggor
efter skogsbilvägar för lastbilstransport till Bredsjö hytta.
Siri Engvall, född 1921, hjälpte som liten flicka sin far Karl Rydberg, född
1890. Karl var arrendator hos Snefvringe Häradsallmänning i Vålbo
mellan Lisjö och Ramnäs fram till 1959, kolade och forade till Surahammars
Bruk fram till 1940.
Åke Johansson, född 1937 som yngst bland 9 bröder, från Klockars i Sörhörende,
kolade och forade till 1956 för sin far, Filip Johansson, född 1893,
som köpt Klockars 1924 då han frånträdde arrendet av
Skräddartorp i Virsbo. Kolen forades till Högfors hytta.
Eric Karlsson, född 1920, kolade och forade för morfar Evald Karlsson på
Ol-Jons i Sörhörende fram till 1942. Kolen forades till Högfors
hytta.
Utrustning,
metoder och benämningar varierade från kolare till kolare och mellan orterna.
Kolveden
Gran
och fur grövre än
Nyckelbäckens arrendator åtog sig allt arbete med kolningen för en uppköpare av en rotpost lagom stor för fyra milor. Uppköparen anställde huggare och körare för timmer och massaved och kolaren fick hugga och köra in kolveden, kola samt fora till leveransplatsen. Allmänningsarrendatorn fick lön av Allmänningen för allt åtagande vid kolningen.
Bönder under Bolag och Domänverket behövde inte hugga kolved utan det gjorde anställda huggare. Klockars kolade vanligen 7 milor åt Skultuna Bruk vid Stora Vallsjön varje år där Skultuna Bruk högg kolveden och en mila på egen skog där veden höggs av Klockars.
Kolveden
höggs mellan andra arbetsuppgifter på våren och försommaren i tremeterslängder
och lades upp i res, kallades klip eller klyp i Ramsberg
och kors i Surahammar, om
Milan
Kolbottnar
valdes för minsta inåkaravstånd. Saknades kolarkoja byggdes en. Man skulle
åka in eller köra in kolveden till milan på speciella inåkarkälkar som var smala
drögar helt i krokväxt björk med
halvmeterhöga stolpar på sidorna. Kälken var järnskodd i snoken och järnmeden
gick en liten bit under en
Kolning är torrdestillation vid ca 550 gr där veden
minskar till ca 20 % av vikten och drygt 50 % av volymen men behåller
mer än 90 % av energivärdet. Träkolet består till 90
% av grundämnet kol.
Klicka
på en bild för att se alla i större format
Foto Arne Hedström i ägo av Virsbo Historiska arkiv. |
Kolbotten östes
varvid stybben lades åt sidan. Saknades stybb togs det från en näraliggande
outnyttjad kolbotten. Milan restes ibland utan bro och skorsten även om det
förekom broar med och utan skorsten. Bro och skorsten utvecklades av kolarskolan
i Gammelkroppa 1932. Kärngubbe med
en diameter om ca
Milan tändes i eldhålet och när den börjat brinna
ordentligt, överkolats, sattes eventuellt skorstenen upp. Mittstången som tagits
bort döptes om till fyllstång och
kunde föras in i milan för att avgöra hur kolningen framskridit. Trappan eller stegen höggs, sågen gav inte tillräckligt bra resultat, ut ur en stock
med breda fotsteg så att kolaren kunde stå på tvären på fotstegen medan han
klubbade milan. Under i sämsta fall den första veckan fick ny ved fyllas i
mitthålet. 1/5 till en ¼ del av milan kolades i taget genom att lufthål, rymmare, öppnades nedtill och kolningen
gick milan runt i flera varv. Om kolningen inte skett mot milans topp fick
lufthål, rökare, öppnas i toppen.
Milan klubbas för att ihåligheter skulle upptäckas vilka måste fyllas igen.
Milan kolades ut, eller ned, på 2-3 veckor.
Milan kolades från toppen och sedan runtom, vid stora
milor två varv. Temperaturen på veden i milan var 80 gr, efter kolningen sjönk
kolens temperatur till ca 200 gr. Kolningens framskridande märktes genom att
volymminskningen kändes vid klubbning eller genom att känna med spettet som
trängde genom kol men inte ved.
I Ramsberg kallsläcktes milan genom att ¼ - 1/5 del i taget av stybben östes av milan, blandades med vatten till en gröt som lades tillbaka på milan och klubbades för att hindra syretillförsel. Det skulle gå på en dag och 4 - 5 man hjälpte till. Vattnet kördes i tunnor på kälkar. Om milan ångade på något ställe fick man täta bättre. Milan kunde stå utan ytterligare täckning tills forandet började. Om kolbotten läckte luft underifrån kunde metoden inte användas utan då måste milan rivas, helt eller delvis, d v s kylas ned genom vattenbegjutning. Vid kylningen fick man spara på vattnet, kolen kunde frysa samman och blöta kol var av sämre kvalitet. Kallsläckta milor gav bättre utbyte.
Fatningen
Fatningen eller lastningen av kolen
gjordes på eftermiddagen så att lasset var startklart på morgonen. I stark
kyla kördes kälkarna upp på slanor för att inte frysa fast. Med kolrakan fylldes fatet som hade nätbotten och den värdelösa stybben skakades ur kolen.
I Ramsberg lades småkolen främst och bak lades grövre bitar upp över skrindans
ram för att öka volymen. Vid fatningen av en kallsläckt mila började man med
att spetta loss den frusna stybb/vatten-blandningen. Vid minusgrader kunde
täckningen av en mindre del av milan stå kvar medan man rakade ut de underliggande
kolen. Det var ett risktagande, det frusna kunde ramla ner och skada fataren.
Kolskrindan
Kolkorgarna var gjorda av ramar i björk
med borrade hål för enepinnar som flätats med vidjor av gran. När flätningen
var klar sattes övre ramen på. Den undre ramen var fyrkantig med handtag.
Övre ramen var av krokväxt björk. Korgen var elastisk och förstärkt med fasta
järn i framkanten och rörliga i bakkanten. Även beslagen till tvärslårna var
rörliga. Kolskrinda var namnet i Virsbo och stig i Sörhörende.
I Ramsberg användes namnet ryss
och de två största rymde vardera en läst,
d v s två stigar eller 40 hl. Vid
inmätningen blev det 43 - 45 hl. Dessutom fanns en mindre ryss som rymde omkring
30 hl. Korgarna hade en tvärslå av krokväxt björk, men även rak tvärslå
förekom på annat håll, t ex i Ramnäs. I Västerfärnebo förekom det två krokväxta
tvärslår på de största skrindorna. Korgen satt i Ramsberg fast ovanpå botten
med en träsprint. Sedan skrindan stjälpts på bryggan eller i kolhuset genom
att vältas omkull togs sprinten bort och kälkarna föll ned varefter korgen
lättare kunde lyftas rätt. Före vältningen hade skakeln tagits loss från framkälken.
Kolkorgen
i Bruksmuseet tillhörde från början Viktor Bragner, var oanvänd
och skänktes av Erik Engvall i Gammelby till museets invigning. Den rymmer
ca 30 hl.
Kolkälkarna bestod av framkälke och bakkälke, på andra håll kallade
bock och get. Geten var längre och bar större delen av lasset. Bakkälken
satt fast i framkälken med kättinglänk som nära bakkälken delades i två, en
till vardera snoken på bakkälken. Skrindans botten satt på en rörlig tvärslå,
bånken på framkälken och en fast tvärslå på bakkälken. Kolkälkarna
var mindre, lättare och med smalare spårvidd än timmerkälkarna. Kolkälkarna
behövde inte bromsas lika effektivt som timmerkälkarna. Skakeln kunde därför
fästas närmare kälken med en extra kepa
(sprinten mellan skakel och kälke) av trä för att hästen skulle få bättre
dragförmåga. Timmerkälkens skaklar hade sporrar,
bromspiggar, längst ned som fick bättre grepp utan träkepa. Vid bromsning
kunde framkälken glida upp på skakeln och trycka ned den bättre.
Kepor hos Rune Pettersson, Djupebo i Lisjö. Foto Bengt Antonsson.
Måtten var inte lika mellan orterna. I litteraturen
anges i allmänhet att en läst är en stig om 12 tunnor eller 20 hl. Det fanns,
som i Ramsberg, även storstigar
eller skogsstigar om 24 tunnor och
även 8 tunnorsstigar, bl a i 1700-talets bruksbokföring i Ramnäs.
Forandet
Kolet är svårtransporterat, skakningar ger värdelöst stybb. Två mil ansågs vara längsta forvägen som kunde kortas rejält på 1940-talet och senare då kolmottagningsstationer för lastbilar byggdes efter skogsbilvägnätet.
Fororna bestod på längre avstånd av flera ryssar, de som gick sist var mindre och kopplade med en cirka en meter lång trekantig järnskakel med sporrar, fäst i framförgående kolskrindas botten. I motlut fick skrindorna köras upp var för sig. Utförslöporna sopades rena för nysnö och ströddes med myrstackar eller kolstybb för att bromsa nedfarten. När färden gick över osäkra isar togs kepan bort och ersattes av järnspett som kunde lyftas bort och skakel och skrinda snabbt skiljas åt. Av säkerhetsskäl användes endast selpinnar av trä som kunde slås av om hästen föll omkull. Körkarlen satt på skrindan med fötterna på framkälkens snokar och kunde styra skrindan. Vintervägarna var släta utan spår och kälkarnas olika spårvidd saknade betydelse. Hästarna hade broddade skor. Broddarna slets hårt och fick bytas oftare, varje månad, än när hästarna skoddes om, varannan månad. Skruvbrodd, som tillverkades av bland andra Wirsbo, förenklade broddbyten och var enda möjligheten att brodda om vissa, ömtåliga hovar.
I Ramsberg körde två körare två foror med två nordsvenskar, inblandande med ¼ - del ardenner. Den ena hästen drog två ryssar och hästarna byttes åt varannan dag. Endast rent undantagsvis vid sjukdom förekom löskörning, då en körare hade två hästar där den siste bands vid ryssen framför.
Forvägen i Ramsberg från milorna vid Busmossen i Prästskogen norr om Gammelbo till Lienshyttan gick via Nyckelbäcken, ner över Gammelbo ut över Norrmogen fram till viken vid Kocksbacken. I den kilometerlånga Kocksbacken kördes en kolryss upp i taget. Sedan följdes den gamla vägen till Riddarhyttan. Hem från Riddarhyttan tog man kortare och backigare vintervägar över Lien och kom fram vid Bäckegruvan och Mosstorp för färd via Klockarängen till Busmossen. Det blev ungefär 18 km med lass och 12 km tomme. En fora tog 12 timmar och började vid 5-tiden på morgonen för att fatningen skulle kunna ske innan det blev mörkt.
Det
förekom också forande till kolbryggan i Ösarhyttan för
lastning till bil och till Stråssa för järnvägstransport
till Guldsmedshyttan. Undantagsvis kördes barvintrar kol på vagn
till Stråssa efter omlastning från kälkar som användes
från mila till väg.
Klockars i Sörhörende
kolade ned 8 milor per år, kolen till Skultuna hämtades med lastbil.
Det var två västerfärneboåkare som vanligen körde
timmer. Till Högfors forades från Klockars på senare tid
med tre ardennrar, en drog tre stigar och de andra två drog två
vardera. 1953 köptes en Fordson traktor som drog en kraftigare kälke
med två skrindor, alltså lika mycket som varje häst. Tillsammans
startade ett tiotal foror från Sörhörende klockan 4 varje
morgon för att ta vintervägen över Hörendesjön fram
till allmänna vägnätet. En vinter bar inte isen och då
gick fororna runt sjön via Hörnsjöfors, en omväg på
omkring milen. Det förekom inte löskörning. En häst vägrade
gå upp på bryggan, han slapp liksom traktorn som var för
tung. Deras kolstigar drogs upp av andra hästar. Traktorn fick aldrig
ta vintervägen över sjön men var ändå snabbare och
hann med två vändor varje dag. Längs vägarna fanns mötesplatser
och fororna hade pinglor.
Siri
och hennes far körde var sin fora till Surahammar. Far körde upp
Siris fora på utlastningsbryggan.
För
att öka kolens volym kunde kolen luftas innan foran blev synlig för
kolmottagaren. I Surahammar fanns rep i botten på skrindan som lyftes
ur, vid Högfors användes stänger i samma syfte. Åke kunde
inte minnas att de luftade kolet före leverans, däremot att de lastade
det grova kolet högst upp. Vid Lienshyttan luftade inte kolkörarna
från komministerbostället i Nyckelbäcken.
Kolmottagaren
vid Lienshyttan kontrollmätte i två mått om vardera 20 hl
och tillsammans lika långa som skrindan. Dessutom hade han ett 5 hl
mått. Det skedde bara i tveksamma fall och fördröjde lossningen.
Någon väntetid gick dock an, hästarna måste äta
havre ur tornister. Vatten drack hästarna direkt ur vak i sjön.
Kolmottagaren skulle även godkänna kvaliteten, för mycket bränder,
ved som inte genomkolats, medförde avdrag på den levererade kvantiteten.
I Surahammar kunde kolmottagaren påverkas positivt av en sup.
Avräkningen
Den
10 juni betalade Riddarhytte Bolag slutavräkning för allt vinterarbete och
samma dag var det marknad i Riddarhyttan. Komministerboställets arrendator
fick avräkning först sedan uppköparen fått sin avräkning över virke och kol.
Tjärdal i Västanfors hembygdsgård
år 2000. Foto Bengt Antonsson. (Klicka för större bild.
Tjärdalen
Tjärdalen
består av kådrik furuved, helst från stubbar, som staplades och täcktes
med vitmossa och pinnmo för reglering av lufttillförseln. Den tändes runtom
och brann inåt. Tjäran trängdes ut av värmen, ca 550 gr, och rann ner mot
dalens botten där den samlades upp. Vid milkolning följde tjäran med milröken
och kunde inte tas tillvara.
Bengt Antonsson
Sidan publicerad den 31 okt 2008
och uppdaterad den 29 juli 2010
Besökare sen 1 nov 2008